Srpski kandidat dobija oko 50.000 evra od države za promociju

Režiseri Srđan Karanović, Stevan Filipović i Stefan Ivančić povodom odabira filma “Kralj Petar I” za domaćeg kandidata za Oskara za Danas

AFUN je samo refleksija bolesnog društva u kome živimo

Srpski kandidat dobija oko 50.000 evra od države za promociju, i te pare će jednim delom da idu na iznajmljivanje bioskopa u Los Anđelesu, pa ćemo da se hvalimo kako je svet gledao našeg predstavnika, a realnost je da je to jedna velika iluzija.

Nije problem film „Kralj Petar“, kome želim svu sreću na svetu u daljem putu ka Oskaru, nego je problem ignorisanje dva filma od strane AFUN-a koji očigledno jesu najveći umetnički predstavnici Srbije u poslednjih godinu dana u svetu – „Šavovi“ i „Teret“ – kaže za Danas Stefan Ivančić, reditelj i producent filma „Teret“, povodom prekjuče izabranog domaćeg predstavnika za kandidaturu za najveće priznanje Američke filmske akademije u kategoriji strani film – ostvarenja „Kralj Petra I“ debitanta Petra Ristovskog. Stručni odbor Akademije filmske umetnosti i nauke Srbije tajnim glasanjem 21 člana najviše glasova – deset, dodelio je ovom filmu.

Ostali filmovi u konkurenciji bili su: „Delirijum tremens“ Gorana Markovića (pet glasova), „Šavovi“ Miroslava Terzića (pet glasova), „Teret“ Ognjena Glavonića (jedan glas), „Reži“ Koste Đorđevića i „Slučaj Makavejev ili proces u bioskopskoj sali“ Gorana Radovanovića (oba bez ijednog glasa). Odbor AFUN radio je u sastavu: predsednik Božidar Zečević, Bratislav Petković, Vera Vlajić, Vojkan Borisavljević, Dejan Zečević, Dragan Marinković, Dragomir Zupanc, Žarko Dragojević, Zlata Numanagić, Ivan Bekjarev, dr Ivana Kronja, Jelena Đokić, Milan Jelić, Milenko Jeremić, Milorad Glušica, Miroslav Momčilović, Predrag Pega Popović, Radmila Živković, Radoslav Zelenović, Sanja Ilić, Tomislav Gavrić. Tri člana su bila opravdano odsutna.

Reditelj Srđan Karanović, čiji je film „Besa“ pre desetak godina takođe bio domaći kandidat za Oskara, kaže za Danas da ga ne čudi ova odluka, ali smatra da odabrani film nema apsolutno nikakve šanse, ni teoretske, u okvirima tog takmičenja.

– Među ostalim prijavljenim filmovima bilo je sigurno nekoliko adekvatnijih kandidata, ali je ovo posledica jednog pogrešno shvaćenog načina na koji se taj film bira. Žiri je imao dvadesetak članova, sastavljen je od različitih filmskih radnika. Pretpostavljam da je najviše tih filmskih radnika radilo na filmu koji je izabran. To malo nije u redu. U Americi se tako radi, odnosno svi članovi akademije glasaju, ali je to drugo. Amerika ima veliku filmsku industriju, ima ih puno, a ovde mislim da to treba drukčije birati – smatra Karanović i konstatuje da „treba birati film koji bi najrealnije tamo mogao da prođe, a ne koji se nama najviše sviđa“.

Reditelj Stevan Filipović primećuje da „svake godine mediji iznova spinuju sa pričom o nekakvim ‘kandidatima za Oskara’“.

– To je budalaština. Kandidat si kad te Američka filmska akademija uvrsti u pet konkurenata za kategoriju „Najbolji strani film“. A to što neko naše, veoma opskurno, lokalno udruženje, burazerskim izborom, aplicira za kandidaturu svake godine nije vest za medije, nego njihovo tapšanje po ramenu – istakao je Filipović za Danas.

On je zaključio da „ako to hoćemo da radimo ozbiljno, time treba da se bavi Filmski centar Srbije, sa ozbiljnim i u svetu prepoznatim članovima komisije, i budžetom za lobiranje. I to moraju biti filmovi koji su postigli značajne uspehe na ‘A’ evropskim festivalima, što se odavno nije desilo“.

Reditelj Stefan Ivančić kaže da „izbor AFUN-a ne bi mogao da okarakteriše kao adekvatan ili neadekvatan, već kao potpuno irelevantan“.

– Pravila njihove igre svima koji smo učestvovali bila su jasna s obzirom na to da prethodnih godina nisu birani najbolji filmovi koje su imali pred sobom – mislim pre svega na to kada AFUN nije izabrao „Ničije dete“ Vuka Ršumovića i „Drugu stranu svega“ Mile Turajlić. Srpski kandidat dobija oko 50.000 evra od države za promociju, i te pare će jednim delom da idu na iznajmljivanje bioskopa u Los Anđelesu, pa ćemo da se hvalimo kako je svet gledao našeg predstavnika, a realnost je da je to jedna velika iluzija – primetio je Ivančić i dodao da „nije problem film ‘Kralj Petar’, kome želi svu sreću na svetu u daljem putu ka Oskaru, nego je problem ignorisanje dva filma od strane AFUN-a koji očigledno jesu najveći umetnički predstavnici Srbije u poslednjih godinu dana u svetu – ‘Šavovi’ i ‘Teret’.

Ivančić takođe primećuje da je problem i u medijima koji će da objave bilo koju vest o nekakvom izmišljenom uspehu koju im bilo koji producent pošalje i nahvali sebe, a niko ne istraži da li je taj „uspeh“ relevantan ili ne.

– „Teret“ je dobio jedan od 21 mogućih glasova AFUN-a, a upravo ulazi u treću nedelju prikazivanja u prestižnom Linkoln centru u Njujorku – da se razumemo, to je isto mesto gde će Martin Skorseze imati svetsku premijeru svog novog filma „The Irishman“. To nije bioskop koji možete da iznajmite, nego jedna ozbiljna institucija koja, recimo, izdaje i Film Comment, jedan od najprestižnijih filmskih časopisa u istoriji filma – konstatovao je Ivančić i zaključio „AFUN je samo refleksija bolesnog društva u kome živimo, u kome je svaki oblik normalnosti nepoželjan“.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Share This

Share this post with your friends!

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com