Obradović piše Putinu

Obradović u pismu upozorio Putina: Vlast želi da zloupotrebi posetu

Obradović u pismu upozorio Putina: Vlast želi da zloupotrebi posetuIzvor: FoNet/Zoran Mrđa

Predsednik pokreta Dveri Boško Obradović uputio je pismo predsedniku Rusije Vladimiru Putinu u kojem poručuje da vlast u Beogradu njegovu posetu 17. januara želi da zloupotrebi u dnevno-političke svrhe i dа je predstаvi kаo “podršku vlаdаjućem režimu, а ne Srbiji”.

Obradović u pismu poželeo Putinu dobrodošlicu, jer je “prijatelj srpskog naroda i države”, a Srbi i Rusi su slovenska braća “po zаjedničkom poreklu, jeziku, veri, kulturi i istoriji, trаdicionаlnim vrednostimа i sudbini”.

“Uprаvo vođen tim brаtskim i prijаteljskim osećаnjimа premа Ruskoj Federаciji, dužаn sаm dа Vаs obаvestim o tome dа аktuelnа vlаst u Srbiji želi dа zloupotrebi Vаš dolаzаk u dnevno-političke svrhe i dа gа predstаvi kаo podršku vlаdаjućem režimu, а ne Srbiji”, naveo je Obradović.

On u pismu objašnjava da vladajuća stranaka organizuje miting podrške, ali da se to priprema kao kontramiting protestimа opozicije koji trаju već dvа mesecа u Beogrаdu.

“Time želi grubo dа zloupotrebi Vаš dolаzаk i pozitivnа osećаnjа većine grаđаnа Srbije premа Vаmа i Rusiji. I mnogi grаđаni Srbije koji ne podržаvаju аktuelnu vlаst izаšli bi dа Vаs pozdrаve kаdа to ne bi bilа mаnipulаcijа vlаdаjućeg režimа u dnevno-političke svrhe”, ocenio je Obradović.

On dalje navodi da se aktuelnoj vlasti u Beogradu ne sme verovati, iako tvrdi da Srbija neće ostati članica NATO i da neće uvesti sankcije Rusiji, jer su “spremni i dа trguju sopstvenom zemljom i teritorijom, kаo što to trenutno čini predsednik Srbije Aleksаndаr Vučić tаjno pregovаrаjući o Kosovu i Metohiji bez znаnjа i sаglаsnosti Nаrodne skupštine Srbije”.

Obradović je pozvao Putina da bude njegov gost u parlamentu, kako bi čuo šta na temu Kosova misli opozicija, Srpska pravoslavna crkva, intelektualna elita i većina građana Srbije.

“Jа verujem dа Vi ne možete pružiti podršku jednoj vlаsti kojа je spremnа dа se odrekne delа svoje držаvne teritorije, jer dobro znаte štа zа Srbiju, Evropu i Rusiju znаči Kosovo i Metohijа kаo jednа od nаjznаčаjnijih hrišćаnskih svetih zemаljа. Ono što je Krim zа Rusiju – mesto krštenjа ruskog nаrodа – to je KiM zа Srbiju”, napisao je Obradović.

POVEZANE VESTI

KOMENTARI (110)

Suština je 90%

Obradović i druge tzv patriJote, ne shvataju da je Rusija sa Krimom (gde su 90% Rusi) , u suprotnom položaju od Srbije sa Kosovom (gde su 90% Albanci)!

Todor iz Zemuna

Rusa na Krimu ima oko 60% sto u sustini i ne menja stvar.

Braća po materi

Kad su nam tolika “braća”, zašto nam je robna razmena sa Rusijom hiljadu puta manja, nego sa EU?

Todor iz Zemuna

Rusa na Krimu ima oko 60% sto u sustini i ne menja stvar.

Braća po materi

Kad su nam tolika “braća”, zašto nam je robna razmena sa Rusijom hiljadu puta manja, nego sa EU?

kao onomad

Joj ja se plasim da ce opet da bude pljusak a oni bez kisobrana.

Петар

Ууууу какав потез Обрадовића! Свака част!

Emerik

Predsednik Putin je i predsednik vladajuće partije u RF?

Lesnina

Isto se hvata, evro-atlantske integracije ili ne, u regionu je isti ekonomski neoliberalni sistem, jednako disfunkcionalan i isto prisutan egzodus stanovnistva. Ko kakvu spoljnu politiku od medjunarodno beznacajnih balkanskih drzavica vodi, za EU sustinski nije bitno jer ekonomski sistem osigurava ostanak na “liniji”, za EU “zamor” prosirenja je oduvek postojao za one van dobrostojeceg kluba.

Weit und breit

Čovek ima konkretna saznanja od uljeza u SNS-u

Dona

A ko ti je rekao ,da Putin ne zeli da sadadnja vlast iskoristi njegovu posetu u politicke svrhe.

Tamara

E kad si ga ti upozorio, to mu dodje kao da ga upozorio Taci.

N2

Ljudi moji jel vi mislite da je Ledeni mala maca?

DexR

bravo za komentar.

Dragana

Ko nam je to ljubomoran ? 🙂

worm

Ali,V.V. Putin zeli da ga vlast “zloupotrebi”!

Birta miss

Bojkot bato-izbora

ProRus

Putine, spasi nas. Ne dolazi!

Aca

Putin je pametniji više nego što mi mislimo!

Jovana

Putin nije potreban, bar trenutno. Imacemo problema sa svetom ako on dodje i skupi se podrska. Odace se losa medijska slika Srbije u svetu.

dapače

Može i Boško Obradović i bilo ko da piše ovako slična pisma koliko god žele, ali pre nego što je Vučić došao na vlast Vladimir Putin je do tada dolazio u Srbiju samo 3 puta: prvi put za vreme Koštunice kada je izbio skandal te ga je naravno neobavešteni Koštunica sačekao na pogrešnom mestu što je bio diplomatski skandal; drugi put je dolazio zbog tadašnje Marakane i Hrama Svetog Save, dakle turistički; i treći put u čast oslobođenja Beograda u drugom svetskom ratu. Ali, od kada je Vučić na vlasti on i Putin sastajali su se čak 14 puta! I Putin dolazi u Srbiju isključivo zbog Vučića i zbog njegove politike i to je najbitnije a ne neko pismo i kako će i koliko ljudi doći na skup.

kolporter

… i kakve vajde smo imali mi kao narod osim Vucica koji je posle poseta isao da se pravda Merkelovoj i Amerikancima.

Jova na motoru

Mitinga nece ni biti, vlast bi morala preko 1500 autobusa dobesti iz unutrasnjosti gde ih parkirati ,putnici bi se pogubili nasto bi metez par dana to im neide u prilog .

Lol

Sve je to tačno ali čim čuje reč opozicija ima sa se nasmeje.

Ja

Bravo, Bosko. Sve je tacno

general lee

Treba BRE, ORDEN da stigne ! Kuku crni BOŠKO, šta napravi ?!

Danilo

Bravo majstore!!!

batman

5 LITARA MLEKA =5 LITARA VOTKE

Sava

Cirkus.

Natasa

E, Bosko, sigurno ce te Putin saslusati! hahah

hahaha

Kakavo nerazumevanje osnovnih stvari?! Pismo se ne saslusava, pismo se cita.

Miroslav

Prva asocijacija na sve vaše komentare je zadrigli bradonja, poprilično zatucan, koji se krije iza ženskog pseudonima.

Miroslav

Bravo Boško!

Mišo N

Gospodine Obradoviću, Srbija je jedina uz Belorusiju koja nije uvela sankcije Rusij. Naravno njima treba dodati i BiH koja takođe nije uvela sankcije Rusiji ali zahvaljujući RS.Srbija je uspela da se odupre svim pritiscima pa i ucenama i nije uvela sankcije Rusiji i to Putin odlično zna.

Coka

I zato smo tu,gde jesmo. Na dnu!

Grizman

zato motamo kablove za 200 evra.

Gojko Gužvara

Jel Putin zna ko je Boško?

Grizman

zna Vučić.

1 od 7miliona

Verovatno smo se malo više zbližili sa Amerikom-Evropom i eto odmah dolazi Putin.Tako je više godina unazad,Rusija uvek gleda da zaštiti interse na Balkanu preko naših leđa i na našu (uvek) štetu.

Kopčam se na ledja

Iz “izvora bliskih….” čujem da će Putin odloziti posetu…

Mirko Borovčanin

1 od 7miliona:Za tvoju informaciju , nama su značajni i Zapad i Iastok i Srbija upravo takvu politiku i vodi i to ona ni od koga ne krije.

😀

Nije 5 miliona?

Ivana

Koja smejurija

Bojana

Putin zna sta je najbolje za njega.

mackica

Verujem da ce mu se Putin zahvaliti na pozivu ,i obaviti posetu kako je prvobitno planirano.

Milan

Zar ne dolazi da odlikuje Vučica!!

Crepajac

Dolazi.

WW

Dolazi da se oprosti od Vučića i da mu zaželi srećan put.

Zoran

Bravo Boško ! Putin ionako lučno ne podnosi Vučića pa će mu ovo pomoći .Zloupotreba posete Putina zarad ineresa Vučića je težak blam i pokazatelj našta je sve spreman u trenutku kad mu se vlast ljulja.

Bokica

Zato je baš njega odlikovao, jer ga ne podnosi. To tako obično ide…i zato se sa njim sastaje ko zna koji put.

cbA

Botovi ne brinite,zna Putin i za Vas!

Peron

Mislite da Putin nema booootoooova i booootooova? Vučićevi, pa puta 1000.

marko

Putin sve to dobro zna ali neka je to Bosko stavio na papir.

MilijanaLakić

Sada će Putin da se zabrine zbog Boškovog pisma i neće doći u Srbiju?Ima i on u Rusiji takvih Boška na kilo pa mu je sve jasno, on dolazi kod svog prijatelja Aleksandra Vučića, šta nije jasno?

JMBG

Pa naravni da neće ali vašeg sujetnog gazdu izluđuju ovakve stvari i to Boško odlično zna. Ima li šta slađe nego činjenice da morate da angažujete sve moguće botovske reurse jer neko raskrinkava vođin Imaginarijum. Kakav je sevap izaći svake subote u sve većem broju i gledati kako se ce SNS koprca u muci da minimalizuje važnost i broj protesta, a cele nedelje se opsesivno bavi njime. Niste svesni koliko ste smešni i providni. I da ne zaboravim, vratićete sve do poslednjeg dinara što ste zaradili na nesreći ovog naroda. Svaku dnevnicu, svaki sendvič, svaki paket i letovanje, a za to ćemo koristiti vaše izvršioce. A ako buduća vlast ne bude to učinila i nju ćemo da menjamo na isti način.

miš

Tako je JMBG! Vlast treba menjati kao prljave gaće. Sve dok se ne izaberu pravi i dok izabrani ne budu poštovali one koji su ih …

1968

Ako je Putin spao na to da mu Vucic bude projatelj onda ni on ne vredi vise od ovog naseg fadiste.Putinu treba Srbija kao jedina Balkanska zemlja da ne udje u NATO.

Батаниџа

Што се мене тиче сада је ова Путинова посета сувишна. Када и тамо завлада демократија и изаберу на демократски начин председника ,такав председник би увек био добро дошао.

Dragan Mišić

Kakvi poznavaoci Putinove ličnosti i aktuelnih dešavanja! Prosto sam impresioniran ovim internet ćaskanjem. Da vam lepo ja skuvam kafu zbog kompletnog doživljaja, i da pribeležim po koju mudrost a?

Joži

Ovo pismo je isto kao kada bih ja pisao Trampu, da pitam kako je da li je ručao da li bi želeo da poseti moju babu i dedu.

Dragan

Bravo, bas inteligentno. Fali Vam kalcijuma, popijte malo mleka.

drama

Boško ruski prevodilac.

Milan

Sad kad Putin shvati kakav je genijalac naš Boškić, postoji velika mogućnost da ga pozove da mu bude savetnik. Šta ćemo mi da radimo bez njega 🙂

WW

Mislim da će pre da pozove Vučića, da se pridruži Miri i Marku, da zajedno, u Sibiru, beru višnje.

terminator

Baš će Boška da pita Putin.

Nena

Verujem da ce Putin zbog Boska odustati od puta

Mirko

I ja! :))))

tasa

Ako vec i nije.

Stteva

Dolazi covek da zavrsi koju milijardicu za svoju zemlju . Briga njega i za Boska i za AV , kao i za sve ostale .

Mica

Ko jos slusa Obradoviceve komentare.

WW

Neće da ih sluša, ali će vrlo pažljivo da pročitam, doduše, mislim da sve što je gospodin Obradović napisao, to već Putin odavno zna, pismo je pročitala i pre nego što ga je Boško poslao. Međutim, ovom prilikom bi hteo da postavim pitanje da li je tačno to, da se u sklopu Beograda na vodi gradi najveća džamija u Evropi? Da li je neko tu informaciju iz SNSa demantovala, ja nigde nisam pročitao deman te vesti. Molim, da mi neko da odgovar na ovo pitanje.

1968

Slusa ih i te kako ova karikatira od predsednika jer nikako da zaboravi onu mantru da su za sve krivi Djilas, Jeremic i Obradovic.

Gaga

Hahaha, Borko je smesan

Zoro

Nije Borko nego Boško…zar je moguće da ne umete ni da čitate….Bože,pomozi nam!

Pijuk

Eno ga Putin, cita i razmislja da li da dodje. Pisao mu neki Bosko. Putin bi takve u rudnik, na drustveno koristan rad.

rea

A vlast preko mleka zeli da NAVATA narod za docek Putina, svako ko dodje na miting dobija 5 litara mleka u reziji SNS-a. e da vas sada cuje i vidi Putin kako sa njim trgujete.

Milić

pa nije baš neki Boško, on je poslanik u Skupštini Srbije I bar je pokušao da kaže ono što misli.

Anica

Opozicija je ljubomorna sto nas predsednik uziva veliko postovanje kod predsednika Putina.

Mare

Koja opozicija i ko ljubomoran na sta?Pa taj Putin dolazi u Srbiju vec treci put, ako se ne varam, od 2010.Pa, jel neko ovde primetio bilo kakav boljitak, u bilo cemu.To sto ima masa onih u Srbiji koji su skloni obicnom udvoristu sili i moci, to je problem. Nema tu ni traga od patriotizma, a ni od rodoljublja.

Neki Tamo

Bravo Obradoviću! Odličan potez u 5 do 12.

Sonja

Putin savrseno zna gde dolazi ne treba Obradovic da se brine.

Vesna

Bože ,šta bi radio Putin da nema Boška da mu pojasni stvari :)))

BU

Bosko je ostvario cilj. bez obzira sto je Putin obavesten, vest se rasirila. To ce vodju da nervira.

sasa

obradovicu, to nisu ,,protesti opozicije”, vec gradjana srbije protiv rezima aleksandra vucica. da se izbacis iz jednacine, tu si ionako zalutao.

Mire

Sta god mislili o ovoj vlasti nije uobicajeno da se ovako pise nekome ko dolazi u posetu.Zar stvarno Bosko misli da Putin nije dobro informisan o svemu.Bpsko suvise si ti mali igrac da bi Putin obratio paznju na ovo ” ukazivanje”. Jadni smo mi ovakvi i sa ovakvim.

MIRO

To su te promene koje nam trebaju, umesto Vučića koji bezpogovorno sluša Putina jedan koji će još više da sluša Putina! Neka hvala, hoću politiku koja će nas uvlesti u NATO i EU!

iva

“Time želi grubo dа zloupotrebi Vаš dolаzаk i pozitivnа osećаnjа većine grаđаnа Srbije premа Vаmа i Rusiji..Sa ovim priznaje da je Putn jako popularan u Srbiji a najavu da ce mnogo ljudi sirom Srbije doci da vide Putina,naziva kontramitingom.

peroprco

Neki ce doci da vide Putina, a neki (nazalost u mnogo vecem broju) ce doci da ispune neophodan uslov za dobijanje 1500rsd ili 5L mleka. Tugyyy.

Nika

A Obradovic ne koristi Putinovu posetu Srbiji u dnevno-politicke svrhe…???

Nena

Ljudi manite se unutrasnje politike sada, iskoristimo ovaj dolazak Putina da dobijemo bilo kakvu podrsku oko Kosova !

Miljana

Napokon, normalan komentar i iskazano zdravorazumsko razmišljanje.

Otvorite oči

koji ste vi papani…aloooo nema vise Kosova

Nena

Sta vam nije jasno ? Lepo sam rekla i to je tako za svakog normalnog Srbina kojem je svoja zemlja prioritet !

Mare

Neno,pa mi vec i imamo bilo kakvu podrsku,ali od bilo kakve podrske rezultati uvek budu nikakvi.Pametnom je drazi iskreni neprijatelj,nego neiskreni prijatelj.

čile.kg

pa jeste Rusi nam mnogo pomogli 1999 god. blago vama botovi kada pišete takve gluposti i kada vas plaćaju od narodni para .

Maja

Koliko sam ja shvatila, Putin bas podrzava Vucica. Pa ne bi ga odlikovao pre par dana!

Maksim

Dobro si shvatila

Otvorite oči

koliko sam ja shvatio u Srbiji je stiglo zlatno doba tako kaze vlast…..

WW

Više ga ceni onaj proizvođač testenina iz Italije, dao mu je zlatnog lava pre Putina.

Mare

To odlikovanje je u stvari tapsanje po glavi covekovog najboljeg prijatelja.

Istok

Suviše je Putin moćan, a nas Srba je suviše malo da bi nas razdvajao na ove ili one. On pokazuje svetu da je Srbija na strani Rusije. Dnevno političke razmirice u Srbiji su u odnosu na vrednost onoga što ova poseta za njega ima običan mačiji kašalj.

knez

Koliko je nama poznato SNS i Jedinstvena Rusija su bratske stranke koje imaju potpisan sporazum o saradnji

Prof. dr R O T

To je poznato tebi, Orden dobija kao predsednik, ali nije moj, njemu je i SRS bratska stranka, Dacic se udomio, i mnogi drugi!

BGD 011

Ne postoje argumenti kojima bi se rušila Obradovočeva teorija, jer je sve isuviše jasno i providno to što čini vladajuća stetocinska SNS i njen despot Vucic!

Mare

Zna Putin odlicno kod koga dolazi.Ovaj nas je njegov ponajbolji ucenik.

Sandra

Nema većeg komplimenta za dotičnog…

Mare

Sandra,cega se pametan stidi,time se budala ponosi.

WW

Dolazi Putin da se oprosti od Vučića, jer se AV sprema na put, pa ga duže neće moći videti.

Prof. dr R O T

U pravu si Bosko, vrlo ocigledno, miting je namenjen da se iskaze silina taotalitarnog gospodara, sto onoliko naroda iz citave Srbije, je li to Putin trazio, kao da mu je mnogo bitno da onoliko ljudi bude na jednom mestu, nece se oduseviti!

Jovana

Ma da… inace FSB ne radi svoj poao kako treba pa se nasao Bosko da otvara oci Putinu.

Zvezdara Bg

Svaka je na mestu! Bravo Boško!

L.

Bole, Bole, dzabati sve tvoje skole.

Pročitajte još

Vlast ignoriše zahteve s protesta, organizatori poručuju – nema odustajanja 19:24 h

Šta struka zamera predsedniku: Vučić komentariše presude, ocenjuje pravosuđe… 19:15 h

Veće kazne za najteža krivična dela: Prava borba protiv kriminala ili populizam? 19:07 h

Na novoj listi RFZO još 61 lek, vantelesna oplodnja u 11 klinika 18:47 h

Tači o odlasku u Hag: Dokaz plemenitosti i pravednosti borbe OVK 18:35 h

AMSS: Umeren saobraćaj, oprez zbog mokrih kolovoza18:24 h

Respekt: Blaščikovski spašava Vislu od bankrota18:16 h

Injaki Vilijams šokirao Sevilju i doneo trijumf Bilbaou18:15 h

Kraljevčani stigli u Ljig

Kraljevčani pešače do Beograda – stigli u Ljig, pridružili im se i iz Valjeva

Kraljevčani pešače do Beograda - stigli u Ljig, pridružili im se i iz ValjevaIzvor: N1

Aktivisti Lokalnog fronta iz Kraljeva, koji pešice putuju za Beograd, nastavili su danas svoj put nakon noći provedene u Gornjem Milanovcu. Kako je naveo Predrag Voštinić, stigli su do Ljiga, “pojačani” građanima Valjeva.

Oni u nameravaju da u sredu, 16. januara učestvuju na skupu povodom godišnjice ubistva lidera Gi SDP Olivera Ivanovića. Njihov cilj je, kako su objasnili, da stave do znanja da je da nema ozbiljnije stvari od ubistva neistomišljenika i nerešavanja tog slučaja.

Predstavnik Lokalnog fronta Predrag Voštinić je kazao da jedan od članova ekipe ne oseća dobro, da je dobio grčeve od zime u nozi i lombalnom delu.

“Prilično nepripremljeni smo krenuli na ovaj put, zagrizli smo prvi dan veliki zalogaj. Pešačili smo iz Kraljeva do Gornjeg Milanovca, a to je ozbiljna vežba i za ljude u dobroj formi”, rekao je Voštinić.

On je kazao da im podrška građana daje snagu, kako ona koju dobijaju na društvenim mrežama, tako i od ljudi koji ih prepoznaju na ulici, pozdravljaju i sviraju iz kola.

Dodao je i da je jedno policijsko vozilo uvek u blizini njih.

“Mi nismo tražili policijsku pratnju, ali je imamo u slučaju da se nešto dogodi. Pratila nas je čačanska, sada će policija iz Ljiga, i tako smenjuju se. Nisu nametljivi, s vremena na vreme vidimo policijsko vozilo”, kazao je on.

Aktivisti Lokalnog fronta krenuli su juče oko 10 časova iz Kraljeva, u prslucima na kojima piše Ibarski marš, a sinoć su dočekani na protestu u Milanovcu, gde se oko 100 građana okupilo u znak podrške protestima koji se subotom održavaju u Beogradu pod parolom “Jedan od pet miliona”.

POVEZANE VESTI

KOMENTARI (33)

Војводина

Чекамо вас у Београду

Mirza Jovicic

Da sam u kuci, krenuo bih sa drugarima. Drzite se momci, podrska iz daleke zemlje

Kontras

Pozdrav za Pedju i hrabru iskrenu ekipu iz Kraljeva.Cela slobodomisleca Srbija je uz vas.Do pobede! Cekamo vas braco nasa.VI NAJAVLJUJETE SLOBODU,KAO VESNICI SRPSKOG PROLECA.Hvala na tome.

Francuzi o stanju u Srbiji

Francuski list: Protest digao Srbiju na noge, male prilike da “padne Vlada”

Francuski list: Protest digao Srbiju na noge, male prilike da "padne Vlada"Izvor: REUTERS/Djordje Kojadinovic

I pored protesta svake subote u Beogradu od početka decembra, čini se da su male prilike da za sada “padne Vlada” predsednika Srbije Aleksandra Vučića, preneo je francuski list Kroa (La Croix).

U opširnom tekstu o protestima nezadovoljnih građana u Srbiji, stručnjak za Balkan iz Međunarodnog istraživačkog centra Fakulteta političkh nauka u Parizu Žak Rupnik izjavio je za francuski list da su za sada male šanse da padne vlada.

“Opozicija je vrlo raznolika, od radikalne levice do radikalne, ali i ekstremne desnice. Za sada opozicija nije dovoljno ujedinjena da bi predstavljala verodostojnu alternativu i zbog toga vlastima ne predstavlja pretnju”, ocenio je Rupnik.

Drugi stručnjak za Balkan iz odseka Akademije za međunarodnu geopolitiku u Parizu, Aleksis Trud, je rekao da predsednik Srbije Aleksandar Vučić ne deluje zabrinuto zbog protesta.

“On (Vučić) je samo nagovestio mogućnost raspisivanja prevremenih parlamentarnih izbora, a ti izbori ne bi predstavljali neku opasnost za njega”, ocenio je Trud i dodao bi na izborima Vučić sigurno ponovo pobedio, jer je, kako navodi list, popularan u srpskoj provinciji gde je mala mobilizacija protiv vlasti, kao i nedovoljna obaveštenost o dešavanjima u Beogradu, gde traže njegovu ostavku.

List je preneo da je jedna od zabrinutosti građana na protestu pritisak vlasti na medije.

“Premda ne postiji cenzura u pravom smislu te reči, glavni informativni kanali koji imaju najveću gledanost, nalaze se pod kontrolom”, ocenio je Rupnik, prenosi Kroa.

Francuski list je dodao da “političko nasilje, ućutkivanje civilnog društva i rastuća kontrola medija predstavljaju jedne od glavnih razloga nezadovoljstva građana”, ali “vlasti i dalje to ignorišu i ne strahuju za svoj opstanak”.

POVEZANE VESTI

KOMENTARI (10)

Igor

Sto ne pade kod vas? Ako je samo bitan narod na ulici!

Nemanja

Nisu ovi protesti dovoljni da obore vlast. Opozicija se bori, ali nema pravu strategiju za osvajanje vlasti.

Francuz

sto bi se reklo, ne verujte ocima verujte meni..

U susret Srpske Nove godine

Život

Zašto slavimo Srpsku Novu godinu? (ANKETA)

Proslava Nove godine je u SFR Jugoslaviji poseban značaj počela da dobija posle Drugog svetskog rata, kada se pokušao suzbiti značaj pravoslavnih praznika, pa se tako bunt pravoslavnog stanovništva usresredio na proslavu do tada manje religijski popularne Nove godine.

    
Foto: Koča Sulejmanović / EPA

Proslavljanje Nove godine koje je prema gregorijanskom kalendaru označeno kao 1. januar nije oduvek bilo prisutno. Mnoge kulture su smenu godina obeležavale u proleće ili jesen, pre nego što što je ustaljen običaj da se slavi 1. januara.

Da li slavite Srpsku Novu godinu?

  •  
  •  
  •  
  •  

View Results

Julijanska Nova godina, poznata još kao Stara ili Pravoslavna, kod nas najpoznatija kao Srpska Nova godina, slavi se 13. na 14. januar po gregorijanskom kalendaru, ili 1. januara po julijanskom. Iako nije zvanična Nova godina, rado se praznuje u balkanskim zemljama poput Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Makedonije, pravoslavnim delovima Hrvatske, ali i u istočnim zemljama Rusiji, Belorusiji, Ukrajini, Jermeniji, Moldaviji i Gruziji. Zanimljivo je da tradicija proslave julijanske Nove godine postoji i u nekim nemačkim kantonima u Švajcarskoj, kao i u nekim delovima Škotske.

Većina ljudi smatra da se ova Nova godina slavi kao starokalendarska, prema vremenu koje je ustanovio Julije Cezar. Iako se najčešće naziva Pravoslavnom jer je slave uglavnom pravoslavni narodi, pa čak i deo pravoslavne zajednice u Japanu, kod nas ona ima poseban značaj jer je nastala kao znak otpora prema onima koji su pokušavali da uzdrmaju srpski identitet.

Kraljevina SHS je 1919. godine usvojila novi gregorijanski kalendar, ali Srbi počinju da praznuju „svoju“ Novu godinu tek 1923. godine kada se iz Zagreba pročulo da pravoslavna slavlja štete privredi i trgovini u zemlji. Zahtevi iz hrvatskih gradova gde su bili centri franjevaca i zahtevi novopečenih bogataša da se Božić i Uskrs podese da se svuda slave istog datuma i da budu vikendom kako ne bi postojali gubitci radnim danima, još više je izazvalo otpor kod Srba. Oni počinju da slave Pravoslavnu Novu godinu javno, čak i u restoranima i na ulicama, iako ona nije bila državni praznik. Smatrali su je opozicionim praznikom.

Prvu proslavu nove godine organizovala je „Kasina“, a već sledećih godina mogla se slaviti u velikom broju kafana, bioskopa, restorana, hotela…

Državna propaganda da ljudi treba da budu manje Srbi, a više Jugosloveni pokušala je da potisne pravoslavnu Novu godinu. U periodu komunizma ona je bila zabranjena, pa su čak i oni koji su rođeni na ovaj datum bili sumnjivi ako proslavljaju rođendan. Kako se verovalo da je religija „opijum za narod“ tako se težilo tome da se ljudi otuđe od praznovanja bilo kojeg verskog praznika, a posebno, Božića, Nove gonine i Vaskrsa. Činilo se sve da ljudi tog dana rade do kasno i postojala je naredba da kafane 13. januara moraju da se zatvore do 22 časa kako ne bi stigli nigde na doček. Uprkos tome Srbi su ipak nastavili da je krišom i iz inata proslavljaju u svojim domovima najčešće.

Proslava Srpske Nove godine bila je zastupljenija u gradskim sredinama jer se na selima veći akcenat stavljao na proslavu Božića. Tek u poslednjim godinama 20. veka ona se proslavlja masovnije. Od tada se organizuju dočeci po gradskim trgovima, klubovima i restoranima.

Foto: FreeImages / Ivan Prole

Nova godina kao paganski običaj

Proslava nove godine je stari religiski, društveni i kulturni događaj. Kao i mnogi drugi običaji, i ona je osavremenjen paganski običaj koji potiče iz prapostojbine starih Slovena, a kasnije su joj starosedeoci dodavali svoje običaje. Proslava Nove godine ima različite forme, tradicionalne i one čudne, ali zajedničko je to da ljudima omogućava da se malo opuste i rasterete nakon duge i naporne godine. Ona predstavlja obnavljanje života gotovo u svim tradicijama.

U našim krajevima ona počinje da se slavi najverovatnije od 9. veka kada je većina Južnih Slovena prihvatila hrišćanstvo. Srpski stari običaji su spoj staroslovenske i starobalkanske tradicije. Praznik Kalende ili Kolede se tesno dovodi u vezu sa počecima proslave ovog praznika.

To je prvi dan meseca od koga potiče i naziv „kalendar“, za koji se smatra da je prvobitno bio dan mladog meseca. Kalende su nasleđene iz rimskog kalendara i slavile su se širom Evrope tokom srednjeg veka. Vremenom, Koleda kao praznik počela je da označava i Božić.

Proslavljanje Nove godine je nastalo od svetkovine rađanja Sunca, a običaji su imali za cilj da se pomogne suncu da nadvlada mrak. Otuda i danas imamo tradiciju paljenja prskalica kao simbol novogodišnje vatre koja bi trebalo da nadvlada mrak.

Tokom istorije kako su se menjali religijski sistemi, menjali su se i kalendari, pa tako i datumi kada se proslavlja Nova godina. U Srbiju su se Nove godine dočekivale i na Božić, potom i na Mali Božić ili praznik Sveti Vasilije, koji je danas poznat kao Srpska Nova godina.

    

Komentari (31)

 

 

* Sva polja su obavezna
Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  1. Julijanski kalendar je pogresan, tj. racunanje vremena po njemu nije tacno. To nema veze sa religijom, pravoslavljem ,istokom, zapadom vec sa tacnim racunanjem vremena. To kaze nauka.

  2. Izvinite molim Vas, ali Srbi nikada nisu bili tako “veliki vernici” kao katolici; mi u Vojvodini smo uvek mali pune katolicke Crkve nedeljom i gootovo prazne pravoslavne. Kolonisti posle Prvog i Drugog Svetskog rata nisu ni imali ni obicaj ni navike da idu u crkvu, niti potrebu da imaju pravoslavnu crkvu u svom selu. Milosevic je probudio srpski nacionalizam i kod ovih Srba, pa su sa istom takvom revnoscu kakvom su bili titoisticki politicki komesari, sada postajali “veliki vernici” i poceli sa gradnjom crkava po Vojvodini, koje i danas stoje prazne. Jedino su starosedeoci Srbi iz Vojvodine, pod uticajem kosija Madjara i Nemaca, stekli naviku da idu u crkvu. Starosedeoci se groze turbo-folk proslavljanja Bozica i Nove godine, da se razumemo. Ovi novopeceni “vernici” se pre svega kur*e u visenacionalnim sredinama kao sto je Vojvodina ili konkretno grad Subotica, galameci, pucajuci, mlatarajuci zastavama i koristeci sredstva koja nemaju veze ni sa pravoslavljem ni sa hriscanstvom ali imaju veze sa srpskim nacionaliznmom i primitivizmom.

  3. Što da neslavimo. Pa jel treba da slavimo novu godinu prokletih engleza? DOle engleska i liberalizam! Živela Srbija i Rusija, pa i Turska bolje nego Eu logor

  4. Danas se proslavlja praznik Sveti Vasilije ali i dan kad je vršeno svečano obrezanje Isusa Hrista kako piše u veliko crkvenom kalendaru sve to pada na današnji dan starokalendarske Nove godine.

  5. Mile nije Cezarov nego Kleopatrin. Julije Srbin je doduše “servisirao” Kleopatru dok je kalendar radio neki grčki astronom. Može se reći da su svi uložili truda, cezar po najviše zato je nagrađen da se po njemu nazove kalenda. “Da je Srbin to je valjda svima jasno”….

  6. Ako se slavi Bozic po julijanskom kalendaru onda je logicno da je Nova godina posle Bozica kao po gregorijanskom. Gde je tu problem ?

  7. Od početka XVIII veka Stara nova godina ponovo je uvedeno i do danas se slavi u nekim nemačkim protestantskim mestima u Apenceleru (Štajn, Hundvil,..).

  8. ZASTO SLAVIMI PRAVOSLAVNU NOVU GODINU PA ZATO STO SMO PRAVOSLAVCI , A MALO ZAINAT , SRECNA NOVA PRAVOSLAVNA GODINA .I SLAVICEMO I DALJE .

    1. Kakve to veze ima, pa do 16.veka su svi hriscano koristili julijanski kalendar, ne samo pravoslavci. Nije julijanski kalemdar izum pravoslavlja (vec paganskog Rima), niti je ikada bio ekskluzivno pravoslavni, nego ga je citava Evropa preko 15 vekova koristila.

  9. Problem je u tome što smo i bez talibanskog kašnjenja od 15 dana za civilizovanim svetom, šupak od države i potpuno dezorijentisan narod. U Kraljevini Jugoslaviji je 14. januar bio radni dan, “nova godina” se nije čekala ili se čekala za svoj račun, ali se ujutru išlo na posao. Problem je moj Stevice što Evropa koja je finansijski nešto malo bolje stojeća od nas, slavi od 25.12 do 02.01. i počinje da radi, a siromašni građani Srbije ne rade od 18.12. do 15.01. To je problem.

  10. Veoma povrsan tekst. Ako cemo objektivno, Nova godina se ni u ostatku sveta nije proslavljala ranije na isti nacin. dok je crkva bila snazna, Bozic i Uskrs su bili glavni praznici svugde – i na istoku i na zapadu, i po julijanskom i po gregorijanskom kalendaru. Sa slabljenjem crkve slabi i kult Bozica te raste privlacnost Nove godine. A te gluposti o tome kako je bila zabranjivana itd, to mozda u SSSR-u, u staroj Jugoslaviji se islo pijano ceo januar (od gregorijanske Nove godine pa sve do julijanskog Sv. Jovana!).

    1. U Jugoslaviji nije smela da se slavi srpska Nova godina. Bozic je bio radni dan, tako da ne znam o cemu pisete? Zabrano je bilo sve sto je imalo veze sa pravoslavljem. Ili bolje receno radjeno je sve da srpska generacija 50-tih potpuno zaboravi versku pripadnost. Sa druge strane se to nije zahtevalo od katolika koji su nesmetano slavili svoje praznike. Sve je to sada deo proslosti i trebali bismo da u ovim vremenima osmislimo svoje praznike ne svodeci ih na izlake, pice, hranu, muziku.
      Svako dobro i srecna Nova godina.

      1. Apsolutno ste u pravu, Svetlana. Srbija je dolaskom Tita na vlast, kao jedina koja je otvoreno bila protiv njega, bila bukvalno „rascetvorena“ na UZAS (Uza Srbija), Makedoniju (tek dolaskom Tita postaju „narod), a 1974 ponizava Srbiju jos dublje, otimajuci joj Vojvodinu i Kosovo. Pravoslavlje, ali i Islam bili su itekako proganjani, dok se katolicima sve gledalo kroz prste.Srpska Crkva je zbog toga dozivela raskol i danas je bedna senka ponosne crkve od pre 2.Sv. rata. Pogledajmo samo kako slavimo obicnu, ne Srpsku Novu Godinu.okicena jelka, Deda Mraz, Pokloni ispod jelke, samo jos fali da zapevamo Stille Nacht. Znaci, Tito, kao Austrijanac (bio je clan SJ – Sozialistische Jugend u Becu) „uvalio“ je Katolicki Bozic celoj SFRJ u obliku Nove Godine. A mi mu jos cuvamo i negujemo grob u Bg-u. Zapitajmo se ko je tu ustvari glup?

  11. Ma slavićemo mi šta god, samo da se krka, napija i ne radi. Tako stoje stvari u našoj Srbiji, to je definitivno utvrđeno. I uz sve to, tvrdićemo da nam neko brani da slavimo, zato što nas mrzi. I tako dođosmo do toga da nas ceo svet mrzi.

  12. Slavicemo dok god ne bude pomerena na 14 januar i uvideti da je to besmisleno.Kad je uveden novi kalendar(1582god.) razlika je bila 10 dana a sad 13 dana pa ce biti 14 i to 2100godine.Mi imamo novi julijanski kalendar(Milankovicev)koji su skoro sve pravoslavne crkve prihvatile 1923 godine koji je cak tacniji od georgijanskog kalendara ali nasa crkva je i dalje neodlucna mada ga je bila prihvatila pa zbog Rusa tu odluku ponovo ponistila…

  13. Julijanski kalendar ne poznaje 29. februar svake četvrte (prestupne) godine… kalendar koji danas koristi SPC i uporno naziva “Julijanski” – to nije… bolje bi mu pristajalo ime: ““Modifikovani Julijanski kalendar”… SPC je prihvatla nakon reforme kalendara u XVI veku ““29. februar““, ALI ne i ““minus““ 14 dana… najverovatnije iz straha od asimilicije (koji je danas u SPC prisutniji nego ikad)… SPC i Božić obeležava u ““pogrešno““ vreme…. Božić bi trebalo da se obeležava treći dan posle najkračeg dana i najduže noći (zimske obratnice), kada se ponovo “rađa” Sunce… dakle, sve radimo (izgleda namerno) naopačke… tako npr. i Beograd nazivamo ““prestonicom““, a u njemu nigde prestola…

  14. Ko god slavi hrišćansku “Novu godinu”, slavi je 1. Januara. E sad, što nekom 1. januar pada malo kasnije, to je druga stvar.
    Generalno, Srbiju već dugo, dugo vode loši i nesposobni. Zašto se onda pitamo zašto nam je loše i gore nego drugima?

  15. Sav problem potiče iz razloga što Julijanski kalendar nije bio dovoljno precizan pa je zamenjen gregorijanskim kalendarom. Srpskoj državi je eto trebalo da dođe do ujedinjenja pa da prihvati taj kalendar iz krajnje praktičnih razloga. Crkvi to do danas služi i služiće da i na taj način drži sebe na distanci od ostalih hrišćanskih crkava. A narod ko narod. Najviše voli da radi nešto iz inata. Kad zna da nečime što radite drugog izazivate, ili bar umislite da to sad “nekog“ nervira, onda Vam je super.
    Većina nas neće biti živa kad 2100 godine julijanska bude prestupna a gregorijanska ne. Verivatno će se naši potomci podeliti pa neki nastave da čekaju Srpsku novu godinu 13.01 a neki 14.01.

  16. Само Срби присвајају овај дан! Ни Руси, ни Украјинци, ни Белоруси, ни Румуни, ни Грци га не својатају, већ га зову православна Нова година. Мада, треба рећи, да је то Нова година и код гркокатолика.

  17. Propusteno je navesti pravoslavnim hriscanima da je 14 Januar sedmi dan Hristovog zivota, tacnije dan Hristovog obrezanja.

  18. Praznici za „uhljebe“. U drzavnoj upravi, javnim preduzecima i svim parazitskim klonovima. Treba malo i putovati, a niko nista ne radi i ovako i onako, e takva drzava takva i uprava odnosno JP. E njima upravo je uvek malo praznika i pauza za dorucak, kafu, rucak… Nema ovde veze religija sa sustinom, samo se tako pakuje na gde.. RTSu naravno

  19. Da li i Rusi slave srpsku Novu godinu?
    Ovo nije ni srpska, ni pravoslavna Nova godina,vec je to Nova godina po Julijanskom kalendaru i takodje pocetak te Nove godine je 1.januar
    ,ali po Julijanskom (naravno netacnom) kalendaru.

  20. Има овде више питања.
    Један припадник млађе генерације од раније познат потписнику ових редова, ишао на прославу Нове Године у Будимпешту. Ништа. Како код нас викендом, уз једва видљиви ватрометић.
    Зашто у опште ми придајемо толики значај празнику, који никоме није најважнији? Обавезно са Деда-Мразом у одори Кока-Коле? И то са два дана за трежњење!?
    Друго: Шта се тиче оних који не славе Нову Годину по Јулијанском календару зашто је ја славим? Моје прасе, моје вино, молим лепо.
    Треће: Јесте ли ви за компромис? Јесте. Па зар није логично тада да се залажете да и католици и савремени Ортодоксни пређу скупа на Миланковићево мерење времена? Оно је најтачније. Што тако нећете ни Папа ни ви?
    Четврто: Да ли сте ви сигурни да је Грегоријански календар тачнији од Јулијанског? Мани га Мито. У време Гргура, неприкосновена догма беше да је земља равна плоча. Данас ко то тврди (а има их) сматра се да нису под винклу. Грегоријански календар је геоцентричан такође, што ће рећи да је овај каменчић на коме битишемо центар Васељене. Нема ничег у људској сујети глупавије од тога. Насупрот томе, календар који се зове Јулијански, али заправо потиче из старог Египта, је у ближој коресподенцији са Свемиром. Он рачуна време према Сунцу. Изгледа зато астрономи када рачунају велика временска раздобља, радије се ослањају на овај календар.

Analiza Filipa Davida

Politika

David: Srbija glavni uzrok nestabilnosti regiona

Neki u Srbiji još ne mogu da shvate i pomire se sa tim da je Crna Gora nezavisna država, kaže ugledni beogradski književnik Filip David.

    
Foto: Medija centar

Ističe da u Srbiji postoji duboki nesklad između stvarnog života i političke propagande.

Govoreći o tome ko kvari odnose između Crne Gore i Srbije, David za Pobjedu kaže da „kakvi će odnosi biti, mnogo više zavisi od Srbije nego od Crne Gore“, prenosi RTCG.

„Srbija je, mora se to reći, sa nizom svojih nerešenih unutrašnjih i spoljnih pitanja, glavni uzrok nestabilnosti ovog našeg dela sveta. Pogledajte samo kakve odnose srpske vlasti imaju sa svojim susedima. Ni sa jednim od suseda ti odnosi nisu zadovoljavajući. Srpska vlast mora da se upita zašto je tako. Neće biti da je Srbija baš u svemu u pravu, kako tvrdi zvanična propaganda. Prije bi se reklo je upravo suprotno“, kazao je David.

Sagovornik Pobjede smatra, između ostalog, i da postoji „duboki nesklad između onoga što je stvarnost i slike koja se stvara o toj stvarnosti“.

„Nesklad između stvarnog života i političke propagande. Pod uticajem kontrolisanih medija i političke demagogije dobar deo naroda više veruje lažima i poluistinama nego sopstvenim očima. U tom pogledu situacija se nije bitno izmenila u odnosu na devedesete godine, matrica je ista, obmane su slične. Kako se može govoriti o nekom značajnom poboljšanju standarda kad većina stanovnika Srbije ima mizerne plate, a preko milion penzionera prima mizerne penzije. Ono što posebno zabrinjava nije samo ta materijalna beda, nego to što pod ruku sa njom ide ogromna količina korupcije, ostrašćenosti, primitivizma i prostakluka”, rekao je David.

Povezani tekstovi

    

Komentari (30)

 

 

* Sva polja su obavezna
Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  1. David nije objektivan u svojoj poceni. Da se ne zaboravi CG je ta koja je pokrenula ceo sklad i narusla odnose sa Srbijom svoji spoljnopolitickim ponasanjem. Nije g David Srbiaj ta koja je uzrok nestabilnosti regiona.. Hajde polako mozeve Vi to.. idemo iz početka

  2. Ne slazem se sa ovom konstatacijom. Mislim da i u okolnim zemljama vlada teror, manji ili veci. U Crnoj Gori nema d od demokratije. Čak bi izjednacila Milov i Vucicev nacin vladavine. Kada bi i u tim zemljama bili pokrenuti ovakvi protesti razuma, rekla bih da ima nade za region.

    1. A u Srbiji je demokratija na nivou? Za srbiju je najbolje da se što pre otarasi balasta i brige za druge pošto je previše đubreta u vlastitom dvorištu. Ukinuti sve povlastice za CG, besplatno školovanje, lečenje, višegodišnji boravak bez dozvole….. Ukratko, ponašati se kao prema nekom Nemcu ili Dancu.

      1. @Aleks a sta sa Dodikom i njegovom republikom? Skolovanje u Srbiji je za njih besplatno-dobijaju i stipendije, besplatno lecenje, imaju nekretnine i tamo i ovde, kroje nam kapu… Srbija je talac njihovog slavljenja ratnih zlocinaca kao heroja, nazivanje studentskog doma po Radovanu Karadzicu, dodeljivanje ordena osudjenom ratnom zlocincu negiranju genocida… I to je normalno? a Crna gora je balast? Samo zato sto je mala pa moze da se kinji i terorise? Pljujete po Djukanovicu , a ovde je sve potaman? Nikome nije palo na pamet da prelista udzbenike svoje dece od da vide da su izbaceni svi pisci nesrbi, a da je kao zamena uveden tres od „pisaca“ i „pesnika“. Po obicaju ogromnim koracima idemo u rikverc i uz nos normalnom svetu.

  3. Pausalno i prizemno. Sta na primer kaze Filip David za odnos Crne Gore prema srpskom piscu i Davidovom sunarodniku Danilu Kisu. Cak i sv Njegos je izbacen iz crnogorskih udzbenika i svi pisci koji su stvarali na srpskom jeziku I ako 45% Crnogoraca govore srpski koji je u gradjanskoj drzavi CG ravnopravan sa crnogorskim. Takodje CG kao sekularna drzava se mnogo mesa u verske odnose favorizujuci raskolnicku CPC. Priznavanje dvojnog drzavljanstva vazi za sve gradjane CG osim za Srbe a ipak I dalje traje tiha okupacija Crnogoraca na drzavnike i direktorske fotelje u Srbiji.

    1. Gospodine iz Peći, jeste li još tamo, u Peći? Ako jeste kako ste, ako niste, zašto niste? Zašto ste toliko protiv Srba? Ta vaša retorika je prava slika politike koja je dovela do apokalipse. Nije vam dosta?!

      1. I ja sam nekada živeo u Peći. Zar Vi zaista ne znate zašto „Miodrag iz Peći“ nije više u tom gradu? Da li ste Vi nekada obišli bilo koji grad na Kosovu i Metohiji, da li ste ikada obišli srpske svetinje i istorijska mesta ili Vam je bilo važnije i draže da posetite „Tesco“ u Segedinu i napounite kolkica poluraspadnutom piletinom što Vas je činilo posebno srećnom? Ili, možda, više preferirate prodavnice „Ikea“ u našem okruženju? S obzirom na komentar, pretpostavljam koje su Vaše najvažnije vrednosti. Ako je „Miodrag iz Peći“ protiv Srba, molim Vas recite mi, ZA KOGA STE VI? Živeo sam u Peći još za vreme „bratstva i jedinstva“ i znam uzroke te apokalipse, koju pominjete. A, Vi, i Vaša porodica, najverovatnije niste bili nijednom silovani, niko iz Vaše porodice nije bio premlaćen ili ubijen, niko Vam nije uzurpirao imovinu ili pokrao stoku i mehanizaciju pa možete, sa bezbedne daljine, da postavljate ovako cinična pitanja.

  4. Još kada bi nam ovaj „ugledni beogradski književnik“, jasno obrazložio gde to vidi da „Neki u Srbiji još ne mogu da shvate i pomire se sa tim da je Crna Gora nezavisna država“?! Bilo bi lepo da pobroji neki od primera a ne da iznosi paušalne ocene, koje su produkt njegovih ličnih osećanja prema aktuelnim vlastima u Srbiji ili, ličnog animoziteta prema nekoj, tačno odredjenoj ličnosti?! Ipak je on „ugledni književnik“, koji bi trebao da izbegava već otrcane politikantske klišee vezane za bilo koju temu?! Shodno pravcu u kome ide razmišljanje gospodina Davida, pretpostavljam, da bi Srbija, kako bi pokazala da poštuje crnogorsku nezavisnost morala da aplaudira na pojedine poteze crnogorske vlade, posebno one oko priznavanja nezavisnosti kvazi države koju SAD podižu na teritoriji Srbije ili, da se oduševljava odnosno aktuelnih vlastodržaca prema Srbima u Crnoj Gori, možda, po načinu na koji se tretira SPC i sveštenstvo SPC ili, da se složi sa pokušajima „najnovijoih najstarijih istorijskih činjenica“ na koji Crna Gora pokušava da poništi i obesmisli sve kulturne i istorijske tragove srpskog postojanja u Crnoj Gori?! Da li bi trebali da aplaudiramo svim onim glasanjima u kojima Crna Gora prva podiže ruku a koji su na štetu Srbije?! Šta gospodin „ugledni beogradski književnik Filip David“ zamera Srbiji i koji je to najindikativniji momenat, na osnovu koga bismo i mi naivni čitaoci i savremenici mogli da zaključimo da Srbija ne može da se „pomiri“ sa činjenicom da je Crna Gora nezavisna država? Sramota je i nečasno, od gospodina Filipa Davida da, kao gradjanin Srbije, i kao književnik, naravno, tvrdi da je Srbija „GLAVNI UZROK NESTABILNOSTI U REGIONU“?! Da li bi Srbija, možda, trebala da nestane, da bi region bio stabilan?!

    1. Potpisujem sve napisano. I ako je od gospodina Davida mnogo je. Bas od takvih ljudi se ocekuju argumentovane a ne pausalne ocene na nivou ulicarskih floskula. Bas sam tuzan kada ljudi do kojih drzis ovako nesto napisu. Zapravo je to najbolji indikator dubine nase moralne krize.

    2. Vi baš ne kapirate.
      Naravno da u svim državama regiona demokratija „ne cveta“.
      Ali to nije tema.
      Tema je da je ova vlast uspela SA SVIM zemljama iz regiona da nas (ponovo) posvadja i naravno da kada ti JEDINI misliš i radiš drugačije od SVIH ostalih nije teško,ako se želi i bar malo razmisli, izvesti zaključak.
      Ako ne kapirate da je vodjenje politike konflikta sa svima samo „alat“ uz pomoć kojeg se ostaje na vlasti jer drugih „alata“ (čita se:rezultata) nema-onda ne vredi pričati. Mislite i dalje nas svi esencijalno mrze i da je ta mržnja njihov jedini smisao bivstvovanja na planeti.
      Uživajte u tome.

      1. A, ja mislim da Vi ništa ne kapirate? Mislim da ste ponešeni nekim svojim emocijama ili partijskom pripadnošću, i da Vas ti „argumenti“ vode ka sličnom zaključku do koga je došao i gospodin David. Mislim da ste baš Vi promašili temu i, siguran sam da bi Vam svaka nastavnica u osnovnoj školi, „prišila“ negativnu oceniu sa opaskom, „promašio temu“?! Zar Vi ne shvatate da bi bilo koji predsednik Srbije, bilo koja partija ili koalicija na vlasti, morala na isti način da reaguje na ponašanje naših suseda, koji prema Srbiji ne pokazuju poštovanje i ponašanje, već joj, iz ko zna koji razloga, guraju prste u oko, kad god im se, za to, pruži prilika. Imam utisak da to rade čak i onda kada to oid njih niko ne traži? Sa nevidjenim sladostrašćem i licemerjem, pokušavaju da omalovaže Srbiju i nanesu joj štete?! Šta to Srbija, ili bilo koji srpski predsednik, treba da uradi da bi mi, kao narod, pokazali svoju „veličinu“?! Da otpišu deo svoje suverene teritorije ili, da dodaju još malo pa da svi budu sreći a posebno naši susedi?! Možda da se „braći“ Crnogorcima, ili Makedoncima, zahvale na priznavanju tako „napredne države“?! Da onima, koji će, sutradan, biti u istoj situaciji kažemo, „bravo gospodo, što ste priznali ovo američko „čedo“ stvoreno na teritoriji Srbije? Da pohvale Mila Djukanovića i sve one srbofobe oko njega, kojima je pljuvanje po Srbiji jedini „sport“, jedina „politička platforma“ i dokaz da postoje, i kao narod i kao počlitičari?! To, da li nas svi mrze, isto je infantilno koliko i očekivanje da nas svi vole, gospodine. Šta nas zabole, da li nas neko mrzi ili voli? Evo ja sam baš presrećan, a pretpostavljam i mnogi drugi u Srbiji, što nas Albanci toliko vole i obožavaju?! Prosto im je dragocen svaki Srbin na Kosovu i Metohiji, pa ubistvima, paljevinama i rušenjem grobalja pokušavaju da spreče njihov odlazak?! .Ne mogu da Vam opišem kolika je moja sreća što znam da većina crnogorskih političara, koji su do juče radili u Srbiji, koriste svaku priliku ne bi li o državi i narodu koji ih je do skora hranio, pričali sve najgore?! Da ćutimo, ili se radujemo, kada Hrvatska „najnovija povijesna znanstvenost“ utvrdi da je u Jasenovcu stradalo tek desetak Srba i to od bolesti dok su bili u tom „radnom kampu“?! Da li Vi mislite da je u ćutanju, povlačenju ili bežanju sadržana sva filozofija uspešne diplomatije? Da li Vi očekujete od nekih budućih „jahača“ ove države da na taj način promovišu državnost Srbije? Gospodine ako sam sebe ne poštuješ, neće te poštovati ni drugi.

        1. Gdine Zorane,
          kao što rekoh-očigledno je da ne kapirate.
          Te priče o partiji (čudi me da niste spomenuli i sendvič?) zaobidjite. Neozbiljno je i previse otrcano.
          Kao što rekoh- uživajte…

      2. Bluberi imate ograničen pogled na dešavanja devedesetih jer ako ste već prihvatili ulogu Srbije u tim ratovima kao agresora i zločinca opet ostaje pitanje žrtava srpske nacionalnosti koji nisu dobili ni delić pravde koju su dobili žrtve ostalih naroda.
        Državnici SRJ pa SCG pa Srbije su se nebrojeno puta izvinjavali zbog zločina od Marovića pa i pre njega, svih predsednika Srbije, vlada Srbije i tako dalje i onda smo bili u dobrim odnosima sa komšijama?
        Nadajući se da će doći i do pravde za naše žrtve pružili smo ruku pomirenja, otvorili sve arhive Haškom tribunalu, podigli optužnice i doneli brojne presude zločincima iz naših redova dok se sa drugih strana dešavalo šta?
        Auto viktimizacija sa naglaskom na krivici Srba gde god živeli i naravno same države Srbije i konstantnim držanjem svojih podanika u strahu od Srbije ili navodjenja na osvetu.
        I tako je prošlo 20 godina od Dejtona ali pravde za Srbe nema i nije je ni bilo već nasuprot ponovo se iz svih tih država nanovo šalju nove optužbe i novo podizanje tenzija a mi smo, odnosno naša vlast krivi jer se usudimo odgovarati na takve izjave?
        Očigledan je primer Crne Gore gde vlast radi na desrbizaciji svojih gradjana iako se oni tako izjašnjavaju i tim jezikom govore da bi se Crnogorci držali u stalnom gardu ka Srbiji kao nekome ko želi da razvrgne njihovu nezavisnost i da ne bi obraćali pažnju na brojna druga realna pitanja i problem koje imaju.
        Šta je to što Srbija čini na štetu nezavisnosti Crne Gore, hoće li neko odgovoriti ili ćete i dalje jahati na talasu negacije svega srpskog i prava koje bi trebalo i mi da imamo.
        Nažalost vas kojima istorija počinje 92 godine ima previše i u našem narodu, ove komšije i razumem jer na negaciji su gradili i grade naciju ali vas nikako ne mogu shvatiti.

        1. Da se ne ponavljam, jasan mi je Vaš pogled i na ’90. i sve dekade pre i posle.
          Odgovor Vama napisah u odgovoru Zoranu Kneževiću.
          Hvala lepo na vremenu i trudu za pisanje opširnog odgovora.
          Ne bih Vas više zadržavao…

    3. Ovim komentarom,Knezevicu,potvrdjujes sve sto je uvazeni pisac rekao.A zasto bas mora Srbiji da smeta sve sto se desava u ex.prostorima Yuge.Treba li Srbija biti zandar za drzave koje su proistekle iz Yuge,ili pak ima skrivene namere.Filip David ili je cenjeni pisac,ili nije.Po vama dobro pise,a lose govori.Koja je to logika?

      1. Srbiji ne smeta ništa što se dešava na „ex prostorima Yuge“?! I baš je zabole šta rade Slovenci, Hrvati, muslimani u Bosni, Crnogorci, Makedonci ili Albanci?! Mislim da u Srbiji nikoga to ne zanima niti vidim neke članke koji se bave problemima ovih državoilikih tvorevina, koje su nastale na žrtvama Srba i u čije su temelje ugradjene kosti onih Srba koji se više nikada nisu vratili svojim najmilijima.Ali, Srbija MORA, uvek, da reaguje na štetne svojih suseda koje oni donose na štetu Srbije. Šta očekujete da vam Srbija za to aplaudira? Da se raduje kada muslkimanski džihadisti iz Sarajeva, godinama pokušavaju da dezavuišu i opstruiraju Republiuku Srpsku? Da li ste Vi zaista naivni ili je to deo vaše kulture, koja vuče korene još iz „slavne“ osmanlijske prošlosti? Šta očekujete da se Srbija zahvali Bakiru kada sa takvim sladostrašćem izjavi da je za njega „kosova“ već nezavisna država, zaboravljajući da polovinu BiH čini, Republika Srpska? Tragično je da većina muslimana, danas Bošnjaka, nije svesna opasnosti, već im je važnija srpska šteta od sopstvene koristi?! Da li vi zaista očekujete da Srbija ćuti na takvo ponašanje naših suseda?

  5. Imajući u vidu aksiom da je cilj ZAPADA UNIŠTENJE Srpskog naroda, a o tome postoji okean podataka, sve kritike koje dolaze sa te strane treba odbaciti i upravo raditi suprotno onome koje nam ZAPAD savetuje.
    Oprostite UGLEDNI kniževniče ali vaša kritika me potseća kao da dolazi sa te strane sveta.

  6. „Srbija je glavni uzrok..“,i to zapažanje je tačno.Svidjalo se to nekom ili ne.Zašto?Zato što je Srbija u geopolitičkom,ekonomskom,vojnom..i svakom drugom pogledu najbitnija država u regionu.Medjutim u Srbiji su na vlasti ljudi koji su opterećeni svojom prošlošću,biznisnacionalizmom i vrlo niskom svešću o značaju države koju vode.Na žalost i u nekim susednim državama na vlast su ljudi sličnih ili istih karakteristika.Onog trenutka kad u Srbiji,a lačanom reakcijom i u ostalim državama regiona dodju na vlast gradjansi orjentisane stranke,problemi će delimično biti rešeni.

  7. Uvazeni ptofesore David 1968 godine Izrael je okupirao SIRIJSKU TERITORIJU. GOLANSKU VISORAVAN..jel to doprinos stabilnossi na Bliskom istoku. CEKAM NESTRPLJIVO vas ODGOVOR.

    1. Klasični vid zamene teza. Ovde je reč, a o tome govori F. David kao naš sugrađanin i književnik, o Srbiji i njenom negativnom uticaju na ovim prostorima (Balkan i malo šire), a ne o Izraelu i Bliskom istoku. Koji je, naime, lični doprinos ili veza Davida sa okupacijom Golanske visoravni pa mu to spočitavati? On je, kao što rekoh, naš građanin i ima apsolutno pravo, kao uostalom i svi mi da ima svoje mišljenje i stav u vezi s onim o čemu piše i govori. I samo kratko na kraju. Nismo mi tek tako ili slučajno trn u oku skoro svima oko nas i što svi koji su god mogli – činjenice to govore – pobegoše od nas kao đavo od krsta. Ostaje nam, jedino, da i mi sami pobegnemo od sebe!? Svojevrsni je apsurd misliti da su svi okolo nas blesavi, nastrani, zaostali, nepismeni, ……….a da smo jedino mi najpametniji ili kako to volimo za sebe da kažemo da smo „nebeski“ i bezgrešan narod. Najčudnije je to što to, shodno svom uvrnutom mentalitetu, ne uviđamo i ne izvlačimo pouke iz grešaka već ih iznova ponavljamo i, neminovno je i logično da trpimo posledice svega toga. Moramo jednom, što brže to bolje, da prestanemo sa lebdenjem i da se spustimo na zemlju i ponašamo se kao i svi ostali, a ne da večito štrčimo i bockamo koga god, i gde, stignemo i večito krivimo nekog drugog za svoje gluposti.

    2. @Vladimir. DJURIC

      Izvinjavam Vam se što se uključujem u Vaš ‘dijalog’ sa g-dinom Davidom. To radim samo da bih Vam rekla da g-din David ne objašnjava dalje svoje stavove (po meni, za tim nema ni potrebe), jednom je rekao da se u diskusije ne uključuje. Potom, Filip David nema nikakve veze sa Izraelom, izraelskom politikom i akcijama. Sledstveno, pitanje o navedenoj državi postavite PR službi ambasade Izraela u Srbiji. G-din David je dominantan deo svog života posvetio miru i kulturi SOPSTVENE države, prvo SFRJ, a ovih nesrećnih decenija, Srbije.

      Sve najbolje u 2019. godini.

    3. Нажалост, ваше питање г. Давиду о израелској политици је оно што се назива антисемитизмом. Г. Давид је држављанин Србије и изјашњава се о политичким приликама ове земље и нико нема право да га прозива због политичких прилика на Блиском истоку. Што се тиче његових оцена о односима Србије и суседних држава оне јесу скандалозне и јасно показују да г. Давид није заљубљеник у истину, а ни морал му није јача страна. У Србији је дошло до гушења слобода и демократије али чак ни ова дилетантска власт не помишља да извози своје ретроградне идеје. Заправо, лако можемо доћи до закључка да је гушење демократије у Србији подржано са стране од САД и ЕУ јер се, а то је и логично, очекује да само недемократски режим, какав је режим Александра Вучића, може да донесе одлуку о признању сецесије Косова. Уосталом, као што је и само недемократски режим Мила Ђукановића могао да организује лажни референдум о независној Црној Гори. Г. Давиду не смета прогон српског народа у Црној Гори, већ он види некакав проблем јер Србија не исказује срећу због тог прогона. Ако је и од г. Давида, много је.

  8. Ja bih napisao nešto-al koja korist kad nećete objaviti!!Npr.reći da je za sve što se dešava na Bliskom istoku kriva država njegovih sunarodnika(imaju strašno loše odnose sa svim susedima,nikako da se pomire da Jerusalim nije samo njihov,da je Palestina nezavisna država itd.).Mogao bih otići čak i šire pa navesti brojne,današnje,krugove koji tvrde da njegovi sunarodnici nose krivicu za dosta loših stvari u svetu itd.Mogao bih ali -nije u redu generalizovati !!!!

    1. Filip David je srpski pisac i srpski intelektualac i ima apsolutno pravo da iznosi svoj stav o Srbiji makar bio i glupav ili dogmatski. Drugim rečima, Filip David nije izralski pisac i izraelski intelektualac pa da mora svaki put kada priča o Srbiji pomene i Izrael. Uostalom s obzirom da je dosledan titoista verovatno ima podudaraj stav o Izraelu sa vašim.

  9. Na zalost, dosao je red i na „Danas“ da osjeti destruktivno djelovanje SNS botova.
    Nikad nisam vjerovao da se moze na Balkanu ponoviti nova Crna Gora u pogledu manjka ljudskuh sloboda ali sa zaljenjem konstatujem da ono sto je vas veliki vodja namijenio slobodnom narodu Srbije je daleko mracnije.

    1. Ciji si ti „bot’ gospodine? Mislim da je postao nevidjeni prostakluk, nazivati one, koji ne misle kao ti „botovima“?! Ako, prihvatimo to kao istinu i cinjenicu, postavlja se pitanje, ciji si ti bot?

  10. Kako vas nije sramota , da pominiete to sto radi Izrael na blisko istoku.
    Kakve veze ima on ima sa tim!?
    A to sto je rekao o Srbiji i susedima je gola istina a vi sto to ne vidite ili nece da vidite to je vas problem.
    Krivi su nam Hrvatska, Makedonija Crna gora, BiH, Albanija, Rumunija itd, e nece da bude pre bih roko da je upravo suprotno.

DW o protestima

Politika

DW: Građani sve glasniji, Vučić bez sluha

Vučić u svom radikalskom makijavelizmu poznaje samo odnos jačeg i slabijeg pa nema sluha za prava drugih koja bi ograničila njegovu medijsku i političku samovolju. Zato odbija da čuje to što mu građani dovikuju sa ulice.

    
Foto: Beta/Emil Vaš

Sneg je prestao da pada. Na kolovozu se skoro istopio, dok na trotoarima bljuzgavica otežava kretanje. Izgleda da subotom više nema dileme. I mokre i suve ulice se u centru Beograda u 18 časova pune protestnim šetačima. Redosled zbivanja je već ustaljen. Sa kamiona sa razglasom okupljenim građanima se prvo obrate organizatori, a onda se kamion polako probija sve do Trga republike da bi stao na čelo kolone.

Heroj Desko

Ovaj put je glumac Branislav Trifunović ljudima na početku protestnog skupa obznanio da su građani dobili još jednog heroja i izvojevali još jednu pobedu jer je Desimir Desko Stojanov iz Rakita zajedno sa svojim komšijama uspeo da zaustavi izgradnju mini hidroelektrane u njihovom selu. „Bravo Desko, bravo Rakito“, rekao je Trifunović. On je takođe napomenuo da je osam ljudi iz Kraljeva krenulo usred zime peške na put dug 200 kilometara da bi došli na proteste u sredu.

Predsednica NVO Evropski pokret sa KiM Rada Trajković je prisutnima rekla da bi svaki sporazum o razgraničenju na Kosovu bio „protivan pameti“ i da Srbi na Kosovu ne traže mnogo: „Tražimo samo da se ne plašimo Srba, a od kako je Vučić na vlasti mi se plašimo Srba.“ Pozvala je predsednika Srbije da ne pravi od Beograda sigurnu kuću za kriminalce i mafiju i da isporuči Milana Radojičića Prištini jer je optužen za ubistvo Ivanovića. Podsetila je da je Oliver Ivanović  ubijen pre godinu dana rekavši da je bio „najbolji među nama“.

Ovaj put kolona je išla Makedonskom i Svetogorskom ulicom, Takovskom do RTS-a, pa potom Ulicom kneza Miloša do Terazija i nazad do Studentskog trga.

„Pregazićemo ih“

Dok su građani i šesti put za redom subotom izašli na beogradske ulice da izraze neslaganje sa stanjem u zemlji i tumačenjem tog stanja koje propagira vlast, predsednik države je kao u Danu mrmota na svim televizijskim kanalima ponavljao rečenicu: „Borba će trajati godinama. biće teška, ali pregazićemo ih“. Ne, nije mislio na političke protivnike. Tako prvi čovek države najavljuje izmenu kaznene politike, posebno za krivična dela nasilničkog ponašanja i silovanja, pedofiliju, ubistva dece i trgovinu opružjem i narkoticima.

Sećam se da nemački političari, kada su ljuti na kriminalce kažu da će odmetnici od zakona da „osete svu snagu pravne države“. Tamo prete zakonom, ovde zaoštravaju zakone pa prete da će da pregaze one koji ih krše. Vučićeva retorika uvek je ista, bez obzira da li se radilo o stvarnim ili umišljenim protivnicima, o istinskim kriminalcima ili zlurado kriminalizovanim političkim protivnicima. Ona je proizvod loše sublimacije radikalnih nagona.

Otvoreno pismo nasmejanom predsedniku

Između dva protesta su pobunjeni građani i predsednik razmenili nekoliko javnih reči. Tačnije, organizatori protesta su optužili Vučića da je vrhovni glavni i odgovorni urednik skoro svih medija u Srbiji, te da  je kao „glodur“ izjavio kako izuzetno ceni urednike agresivnih provladinih tabloida. „Pišemo Vama da bi ostao javni trag o tome kako je Srbija postala zemlja nasilja, mržnje i javne diskreditacije za vreme Vaše vladavine. Dobili ste mandat da budete predsednik svih građana, a ne da se obračunavate sa svima koji se usude da misle“, piše između ostalog u njihovom saopštenju.

Ovaj deo je Vučić naprosto ignorisao. Ali primedbe o predsednikovoj kosovskoj politici su izazvale reakciju. One su očito nasmejale čoveka koji se inače retko smeje. Da podestimo, organizatori protesta su postavili nekoliko pitanja iz kosovskog ciklusa: „Zašto nam carine od 100 odsto uvodi Vlada u kojoj sede tri tvoja ministra?“ Ili: „Kako to da Hašim Tači u Skupštini Kosova debatuje o pregovorima i planovima, a ti bežiš od razgovora sa svojim narodom?“. Vučić je reagovao odmah: „Nasmejao sam se, toliko je glupo“. Usledile su poznate tirade o tome da je opozicija, dok je bila vlast izdala i prodala Kosovo, a da on sada vadi kestenje iz vatre.

Političari u senci

Posle svega ovoga stiče se utisak da Vučić ne može ili neće da čuje to što mu građani sa prepune ulice veoma glasno iz subote u subotu dovikuju. Jer da čuje, morao bi da se povuče sa mesta šefa stranke i da se kao predsednik vrati u svoj ustavni okvir. Njegovi fikusi bi morali da preuzmu odgovornost. Sudovi bi morali da zaštite građane i novinare od samovolje vlasti. Ukratko, to bi bila dvorska revolucija. Koja je u srpskim uslovima toliko verovatna kao i članstvo u EU od prvog marta. Vučić u svom radikalskom makijavelizmu poznaje samo odnos jačeg i slabijeg. Dok je jači, jedva da ima sluha za prava slabijeg koja bi ograničila njegovu medijsku i pravnu samovolju. A pravna država, demokratske institucije i slobodni mediji isključuju upravo taj animalni odnos između pojedinaca i grupa.

Uprkos tome što mu je predsednik takav ili baš zbog toga Branislav Trifunović je rekao: „Pobedićemo one koji ovaj narod nazivaju izdajnicima, ološima, stranim plaćenicima“.

O svemu ovom razmišljam dok pratim kolonu nazad prema Terazijama. Rituali najglasnijeg negodovanja kod RTS-a su ostali isti, geg sa pesmom posvećenom Barbari sa Studija B takođe. I zahtevi građana se nisu menjali:  vidljivost protesta na Javnom servisu, jednako medijsko tretiranje svih političkih opcija, pronalaženje i hapšenje počinilaca i nalogodavaca ubistva Olivera Ivanovića, smene ministra policije Nebojše Stefanovića, direktora RTS Dragana Bujoševića i urednika RTS Nenada Lj. Stefanovića.

„Srbija je talac“

Pored već poznatih transparenata, primetio sam i nekoliko novih: „Srbija je talac lažova, lopova, izdajnika!“ ili „Tajkuni + mafija = Vučićeva partija“. Mlađi učesnici demonstracija očito misle i na poruke koje bi trebalo da budu razumljive svima širom sveta: „…and Justice for All“ . To je naziv davnog albuma treš metal grupe „Metallica“.

Na protestu su viđeni i političari Zoran Lutovac, Boško Obradović, Zoran Živković, Aleksandra Jerkov, Marinika Tepić, Borko Stefanović, Dragan Đilas i Dušan Petrović. Ali niko od njih se nije mašio za mikrofon. Žilavost protesta očito ima učinka i u unutrašnjosti zemlje. Protesti su prethodnih dana održani u NišuKragujevcuNovom Sadu, Kraljevu Kuršumliji i Požegi.

„Hrabri ljudi, hajde da im poručimo da nas je ipak više. Živela Srbija!“ , rekla je Jelena Anasonović, jedna od koordinatorki protestnih okupljanja.Protest u Beogradu je završen bez incidenata. Broj okupljenih građana više nije tema. Očito je da su i mediji skloni vlasti i ministri koji su se igrali brojanja došli do zaključka da nije pametno potcenjivati široku kolonu koja se protegla od RTS-a do Palate Albanije. Sledeći protest je najavljen za 16. januar, dan ubistva Olivera Ivanovića. „Pištaljke ostavite kod kuće i donesite sveće“, rekao je okupljenim građanima  Branislav Trifunović.

Povezani tekstovi

    

Komentari (10)

 

 

* Sva polja su obavezna
Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  1. Nisu gradjani i sirotinja sto seta glasni, glasni su oni koji hoce fotelju da bi mogli jos vise da kradu. Na narod neka guli kacamak.

    1. Tako je kacamak i to jos sa sirom, nego sta, prava poslastica a i zdravo je za probavu, kacamak je pravi srbijanski brend, made in Serbia.

    2. Neko mora i kačamak, ne mogu svi kao vi botovi sendvič. Nikolija brzo pojedi sendvič kad si gladna nisi svoja.

    1. Ako je tekst savršen, kako rekoste – s čim se apsolutno slažem – onda je manje bitno ko stoji iza njega ili ko ga potpisuje. U biti je značajnije pogoditi suštinu onoga što se želi reći, a to je u ovom slučaju pun pogodak jer se ne može ničim relevantnim pobiti. Mogu zli jezici vršiti zamene teza, izvgavati reči i poruke, obesmišljavati poentu, umanjivati značaj na ovaj ili onaj način, …………ali je sve to kratkog daha s čime se, upravo, daje dodatni zamah, inspiracija i uverenje u ono šta se želi postići.

  2. Dok je narod na nogama zmaci
    dosla je kosa do kamena. Ekonomski, politicki nista ne
    funkcionise, a bilo je tolko obecsnja, gosodine Vucicu a
    nisi ispunijo.Bolje danas da
    napustis vladu, moguce je da ce
    sutra biti kasno,

  3. Šetajte zbog zdravlja, pokažite volju da pomognete svom gradu, npr. čisteći ga, podržite silu koja nam dolazi za nekoliko dana kako bi i vama između ostalog pomogli kao građanima ove države!!! Šta više bahoto želite? Nije vam dobro? Sednite na prvi let i letite!

    1. Nece mene oterati iz zemlje neko ko laze i krsi Ustav i zakone Srbije, neho taj mora ili da odgovara ili on da ode.

    2. Da li si razmišljao da malo ti poletiš, put te „velike sile“? Da tamo živiš, radiš, iznosiš svoje stavove, budeš deo te sile, a nas koji se oslanjamo na sebe i svoj rad, um i ideje, poštediš proterivanja koje ste započeli još 91.?

    3. Bez nervoze „Sale“. Polako sa „letovima“, ne budite toliko bezdušni. Bilo bi, valjda, red da vama kojima je „dobro“ još malo pomognemo, i damo doprinos, da vam bude još bolje, najbolje, pa ćemo tek onda da kupimo prnje i rezervišemo „prvi let“. A,……..kada je reč o „sili“, u principu sila se ne podržava. Znate zašto? Pa zato što je sila, kako sama reč kaže – SILA pa je izlišno podržavati je jer je ona već SILA i to bi možda unizilo njenu moć. Usput, sila će doći, ali će i otići, a mi ćemo, sledstveno tome, ostati bez „SILE“! Što bi naš slavni narod rekao: Nema se kud, nego use i u svoje kljuse!! Ja dodajem: i u svoju SILU, ma kolika bila!

Opet nešto famozno?

Famozno

Ili članarina ili harač

Evo na početku malo računice. Dvesta hiljada članova puta 1.000 RSD mesečno, to mu dođe 200.000.000, puta dvanaest, „na godišnjem nivou“, eto sume od dve milijarde i četiristo hiljada dinara.

    

Dovoljno za početak. Ako vam se čini da je „pod ovakvim uslovima“ mnogo da izdvojite 1.000 RSD, podsetiću vas da ste, svi do jednog, na račun Miloševića i potonjih satrapa uplaćivali najmanje stostruko veću sumu, na „mesečnom nivou“. Toliko biste, naime, imali da nismo imali njega i njih.

Sad ćete vi graknuti: ali mi ništa nismo uplaćivali, Milošević i satrapi su nam to otimali što je tačno, ali ne menja stanje na vašem računu. Niti će promeniti. Nemojte imati nikakvih iluzija: sa izuzetkom Zorana Živkovića, sve personae dramatis koje se šunjaju po ovdašnjem političkom mačjem jebalištu huškaće vas da im ne plaćate članarinu, ali da članarinu ne plaćate ni NDS-u, da biste njima plaćali mnogostruko veći harač.

Opet ćete graknuti – šta to pričaš! Pa zar onomad nisi napisao da su i te personae dramatis dobrodošle na Osnivačku skupštinu NDS-a. Jesam napisao i jesu dobrodošle, ali nisu dobrodošle „pod njihovim uslovima“. Niko im, štaviše, neće stati na putu da ponovo postanu predsednici ovoga ili onog, ali pod NDS-ovim uslovima, što će reći ukoliko se nametnu radom, idejama, rezultatima i – naravno – ukoliko osvoje dovoljan broj glasova na Izbornoj skupštini.

Tokom jednogodišnje (ili čak duže) privremenosti, NDS treba da se ustroji i organizuje onako kako namerava da – kad postane vlast – ustroji i organizuje mačije jebalište koje sa lažno predstavlja kao Republika Srbija. Pokojni Đinđić je upravo tako bio ustrojio još pokojniji DS i to toliko efikasno da je ciganiji koju su njegov život njegova smrt uzdigle iz beznačajnosti trebalo devet godina da DS raspičkaju i da vlast predaju Vučiću na tacni.

Znam ja da se vama na sam pomen reči „rad“ diže kosa na glavi, znam ja koliko su Srbi (apsolutno svih boja) skloni da neko drugi umesto njih obavi sva posla i obezbedi im „bolji život“, ama to tako na ovom svetu ne ide, najviše što se može dobiti takvim, pasivnim stavom prema životu jeste satrap sa ljudskim licem, kakvi su recimo, bili Referendumski Lopov i JexS. Bolje nećete dobiti. Gori su, ne samo mogući, nego izvesni.

Ljudi su ljudi, znate kakvi su, treba im pomoći da budu odgovorni i pošteni. Upravo zato sam onomad pomenuo formiranje NDS-ovog nadzornog organa, nekakve unutrašnje stranačke kontrole, koja će odgovarati samo Glavnom odboru, a imati ovlašćenja da u svako doba dana i noći upadne u mutlake svih stranačkih predsednika i sekretara i da podvikne – davaj artije na uvid.

Jer pazite sad vamo. Šta vas navodi na pomisao da N.N. predsednik, potpredsednik sekretar, etc. koji imaju apsolutnu vlast u stranci, apsolutnu vlast neće prigrabiti kad im se posreći pa se dokopaju kontrole nad državom. Počistite svoje dvorište, tek onda državno. Nemojte biti kao Đilas koji pre šest godina nije očistio sneg, pa ga sad mora čistiti dobričina, Vesić. Ajd zdravo.

    

Komentari (10)

 

* Sva polja su obavezna
Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  1. Jeste, a šta ako neki tamo predsednik nadzornog odbora pobegne sa sve članarinom iz stranačke kase?.
    Sve ispočetka ili lament nad zlehudom prirodom tj. nacionalnim identitetom?. „Kad budemo bili bolji ljudi imaćemo i bolju vlast“. A do tada vredi krečiti….

    1. Mislite da ‘Olandezi, Francuzi, Nemci , …
      …ne bi „drpali“…
      Ali sud, a onda ‘aps.
      Oni su skapirali (da nije isplativo).
      Ali u jednome se slažemo, sve počinje iznutra.
      Kakva zrna onakva i pogača.
      Zato ovde i vlada jedan sistem već zadugo – svako po svome.
      Možda se u ovome nećemo složiti: koliko smo bliski kao ljudi jedni drugima (tačnije svako od nas Živome Bogu i savesti).
      Još jedna potvrda u Basarinim izjavama, nečega što mi je utisak.
      A to je da smo se nekada (davno) držali zakona Božijih, a danas ne poštujemo ni one koje smo sami pisali.
      Za razliku od nas, zemlje sa visokim stepenom demokratije, možda nemaju nekog izgrađenog odnosa prema Bogu, ali definitivno poštuju ono što su sami napisali (zakone).

  2. Prija mi istomišljeništvo sa Vama.
    Zato što ste potvrđeni pisac i zato što ste stariji 17 godina.
    Posebno prija što za neke moje stavove dobijam potvrdu u vašim naknadnim izjavama.
    Jedan od (5 miliona) tih stavova je, da ne idem na ulicu iz razloga što sam išao na glasanje.
    Pravilnije, išao sam na gasanje da ne bih išao na ulicu.
    Veliki pozdrav

  3. Basara zanimljivo pise. Volim da citam njegove svakodnevne priloge. No trebalo bi da razmisli da mozda nije pravi covek za politicko tolkovanje i uspostavljanje pozeljnih politickih standarda. Izgleda da je on zaboravio, ali mi nismo, kako su ga njegova snazna preletacka krila nosila iz stranke u stranku, dok ga nisu kurisala na ambasadorsku poziciju na Kipru. I pri svakom preletanju razlig su bili „iskljucivo principski razlozi“.

  4. Jel možeš ti, Base, da garantuješ da plaćanje članarine isključuje harač? S obzirom da poznajem istoriju od pre i od posle 5-og oktobra i mnoge od persona dramatis koje bi uzele učešće u osnivanju i daljem radu nove stranke (o novima koje ne poznajem neću ni da razmišljam), čak i da kažeš da garantuješ, ja ipak ne verujem i obaveštavam te da ne računaš na mene kao učesnika u tom poduhvatu.

  5. Ova priča o iznosu od RSD 1.000 na ime članarine, potsetila me je na događaj jednog prijatelja, već zašlog u godine, koji je, nakon duže vožnje, svratio u motel da popije kafu. Tom prilikom mu je prišla mlada i lepa prostitutka i rekla: „Jel oćeš na brzaka za petaka“,na šta je on odgovorio:da bi joj dao i desetaka kad bi mogao na brzaka. I ja bih rado dao i pet hiljadarki za članarinu kada bih mogao da verujem u celu tu priču.

  6. Господине Басара, ако ови из СНС могу да издвоје 1000 динара месечно,моје је мишљење да ови из купус опозиције могу да издвоје много више, само или их је мало (око цензуса) или не желе да бацају паре у пробушену опозициону врећу.

  7. Razlika izmedju sadašnje diktature, i prošle ,a i buduće demokratije je tome,što je diktator samo jedan,a demokrata nije bilo,i neće biti NI JEDAN.

Sećanja

Nedelja

LJUDI, SEĆANJA … Dušan Teodorović

Mi smo podanici kralja Ibija

Sada sam potpuno svestan da su me oblikovali moji roditelji, moji učitelji i profesori. Pamtim i danas njihove reči. Ali čini mi se da je od reči bio važniji lični primer.

    

Otac Branko mi je doneo ideju da je čitav život borba za nešto pravedno i čestito. Veliki deo njegovog života je obeležilo nepristajanje.

***

Branko je bio generalštabni oficir Kraljevine Jugoslavije, učesnik državnog udara 27. marta 1941. godine, učesnik aprilskog rata, zarobljenik, nemački logoraš iz Osnabrika, Libeka i Nirnberga, a docnije, posle rata, profesor Više vojne akademije.

***

Moja majka Jelena je u nekom trenutku počela da se, sa punim radnim vremenom, bavi samo ulogom mame. Odrastao sam u petočlanoj porodici gde se sve delilo i vodilo računa o drugima. Prošlost je stalno tu negde oko mene. Sećanja i ljudi. Najlepše u toj prošlosti je što sam sve gledao očima deteta. Sve vam tada izgleda jednostavno, kao ovih dana kada jedna od mojih unuka u protestnoj šetnji pita da li će sada taj Vučić da ode kada mi završimo šetnju.

***

Sećam se kola i konja u Jovanovoj ulici, u centru Beograda. Kasne pedesete su bile sirotinjske. Parče hleba, namazano mašću, posuto alevom paprikom ili hleb namazan pekmezom od šljiva bili su uobičajena užina koju smo jeli. Mala usta se bore sa velikim parčetom hleba, a zubići na kraju uvek pobede tvrdu koricu.

***

Izađeš u Siminu ulicu, gde smo igrali fudbal, a u ruci nosiš komadešku hleba. Odozgo se beli mast, a preko nje neke crvene zvezdice od aleve paprike. „Prvi bezec“, odmah vikne neko od tvojih drugara, što je značilo da moraš da mu daš da i on odgrize parče tvoje užine. Delili smo.

***

Početak šezdesetih pamtim i po kolektivnom gledanju televizijskog programa. Retki vlasnici televizora koji su stanovali u prizemlju su iznosili televizor na prozor da i drugi gledaju. Čini mi se da su moja familija bili i komšije i drugovi iz škole i društvo iz kraja s kojim sam išao na kupanje na Savu, igrao fudbal i odlazio na prve igranke.

***

Naša tadašnja zemlja Jugoslavija je bila zemlja malih socijalnih razlika i razvijenog osećaja za druge i društvo. Danas toga više nema u Srbiji. Ima u drugim zemljama, u Danskoj, Japanu ili Kanadi, na primer. Ne tako davno, Japanci mojih godina i stariji od mene su se dobrovoljno javljali da saniraju posledice nuklearnog akcidenta, znajući da idu u smrt. Osećaj za Japan, društvo i mlađe tamo nadjačava strah od smrti.

***

Prošle godine su mi redovno ustupali mesto u metrou u Torontu, u Kanadi. U mom rodnom gradu još uvek neće svi da propuste pešake na prelazu, ili da vam pomognu kada se uključujete u saobraćaj. Ubili smo u velikoj meri empatiju i osećaj pripadnosti široj zajednici. Prošlost me podseća da može da bude i drukčije.

***

Pijacu u Ulici gospodar Jovanovoj su srušili krajem pedesetih godina i na njenom mestu sazidali osnovnu školu (danas se zove „Mihailo Petrović Alas“). Išao sam u tu školu od trećeg razreda. Višnjićeva ulica, u kojoj sam odrastao, bila je ulica sa šarmom predratnog Beograda i mnoštvom zanatskih radnji, od popravki kišobrana do šeširdžijske i voskarske radnje.

***

Bila je ulica koju kao da su pravili Federiko Felini i Vitorio de Sika i odrastanje u njoj, uz svakodnevni fudbal u Siminoj ulici, smatram velikom privilegijom. Na peščanu plažu na levoj strani Save, između Brankovog i Starog mosta, počeli smo da idemo samostalno, kao tinejdžeri.

***

U godinama kada počinju da se dešavaju prve ljubavi, špartali smo plažom između mostova, zadivljeni izgledom naših vršnjakinja, uglavnom stidljivi i nesposobni da sa tom lepotom nekako stupimo u kontakt. Igrali smo remi, neoprezno plivali do stubova Starog mosta, delili od kuće donet paradajz, sir i poneko parče pite i bili čvrsto rešeni da osvojimo lepotice peščane plaže.

***

Godina 1968. je bila godina kada je goreo svet. Bila je to godina studentskih nemira, godina u kojoj su Rusi vojno okupirali Čehoslovačku, a moja majka Jelena neutešno plakala u strahu da mog starijeg brata i mene ne mobilišu i pošalju u neki novi rat. Kao sedamnaestogodišnjak nekako sam se uvlačio na Filozofski fakultet i slušao govore demonstranata.

***

Veliki sam pristalica nekadašnjih gimnazija i nekadašnjih kriterijuma. Maturirao sam u Prvoj beogradskoj gimnaziji 1969. godine. Sedam petica, šest četvorki. Takvo je tada bilo ocenjivanje.

***

Posle smo počeli da proizvodimo armije vukovaca, često neutemeljenog znanja i pameti. Danas imamo obrazovni sistem koji je, u značajnoj meri, u kolapsu. Sa žaljenjem otkrivam da veliki deo tinejdžera nije pročitao „Dečake Pavlove ulice“, ako je nešto uopšte i pročitao.

***

Ja sam u trećem i četvrtom gimnazije stizao da prvenstva Srbije u matematici i fizici. Bilo je u mojoj generaciji sjajnih, talentovanih ljudi koje sam znao sa takmičenja i svi oni su, po pravilu, upisivali Elektrotehnički fakultet.

***

Mene su zaneli brzi automobili i avioni i mladalački sam odlučio da upišem Saobraćajni fakultet. Bio sam te godine prvi na prijemnom. Zavoleo sam saobraćajno inženjerstvo. Problemi planiranja, projektovanja i upravljanja saobraćajnim i transportnim sistemima su izuzetno složeni, veoma značajni za društvo i intelektualno privlačni.

***

Godine 1981. mi je dodeljena stipendija danske vlade za studijsko usavršavanje na Tehničkom univerzitetu Danske. Moj domaćin na univerzitetu je bio profesor Tom Rallis. Bio je starovremenski gospodin koji se, igrom slučaja, našao u nekom novom vremenu. Nisam ga nikada video bez kravate, niti sam ikada doživeo da je prekinuo sagovornika u razgovoru. Od profesora Rallisa sam naučio, pre svega, šta znači profesionalna etika u naučnom, pedagoškom i stručnom radu.

***

Istakao bih, kao veoma značajan za mene i studijski boravak na Univerzitetu Kalifornije u Berkliju. U Kopenhagen sam dolazio docnije kao gostujući profesor Tehničkog univerziteta Danske. Šetao sam se obično leti predveče ulicama Andersenovog grada i učio se demokratiji i istinskoj toleranciji među ljudima. Mislim da su boravci u Danskoj uobličili moje političke stavove i razvili osećaj pripadnosti i Srbiji i čitavom svetu.

***

Komunistička, jednopartijska Jugoslavija je imala svoj, veoma razvijen, represivni aparat. U društvu je postojala uglavnom jedna istina koju je uvek govorio Tito i CK SKJ. S druge strane, deluje pomalo apsurdno, ali višepartijski sistem, u srpskoj izvedbi, nije doneo bolju prosvetu, nauku, kulturu, zdravstvo, socijalnu zaštitu ili zaradu građanima Srbije.

***

U Srbiji su prelazak na tržišnu ekonomiju i višepartijski sistem obeležile nepoštene igre sa papirima o privatizaciji i sprega političara, „biznismena“ i kriminalaca. Srbija nije imala nijednog Bila Gejtsa, ili nekog sličnog ko je nešto osmislio, proizveo i napravio, ali ima mnogo bahatih, nepristojno bogatih ljudi.

***

U vreme moje mladosti gradonačelnik Beograda je bio Branko Pešić. Mostarska petlja, most „Gazela“, Terazijski tunel, Beograđanka neki su od objekata nastali za vreme njegovog desetogodišnjeg boravka u Skupštini grada. Grupa stručnjaka, okupljena u to vreme oko Pešića, krenula je da ambiciozno razvija i ideju o metrou. Pešić je dugo bio na funkciji i zapamtio sam ga kao narodnog gradonačelnika. Odlazio je na zemunsku pijacu i na boks mečeve.

***

Početkom sedamdesetih je krenuo Fest – festival festivala, kako ga je nazvao njegov idejni tvorac, filmski kritičar, Milutin Čolić. Jugoslavija se otvarala prema svetu. Bitlsi su bili promoteri jedne nove kulture.

***

Šezdesete i sedamdesete godine prošlog veka obeležili su mladi ljudi koji su se borili za jednu drukčiju muziku, modu, ljubav, izgled, druženje, film i pozorište. Čitav taj kosmopolitski pokret se prelio i mi smo želeli da budemo deo dolazećeg novog sveta. Posle studentskih demonstracija u Beogradu 1969. godine, Bitlsi kao da su dobili odobrenje druga Tita i SKJ da žive sa nama. Početkom sedamdesetih Beograd je postajao, sve više, svetski grad.

***

Čini mi se da je sve tada, pa i visoko obrazovanje, bilo više u skladu sa svetskim trendovima. Mi moramo suštinski da reformišemo naše, sadašnje visoko školstvo. U Srbiji se godišnje na doktorske studije upisuje preko 4.000 studenata. Pretpostavka je da ćemo za deset godina imati novih 40.000 doktora nauka ili kvazidoktora nauka?!

***

Ja bih najbolje mlade ljude poslao, sa državnom stipendijom i čvrstim ugovorom, na doktorske studije van Srbije, na vodeće svetske univerzitete i u ovom trenutku, čini mi se, nema važnijeg državnog projekta od toga u oblasti visokog obrazovanja. To sada vidim kao jedino rešenje za ozdravljenje sistema. Nas ne mogu da pomere napred lažne diplome. Može da nas pokrene samo istinsko znanje i poštenje.

***

Priča o poštenom radu i profesionalnoj etici je izgubljena i mora da se vrati. LJudi koji vode Srbiju moraju da shvate da je obrazovanje najjače oružje koje bi trebalo da se koristi da Srbija krene napred.

***

Bio sam profesor na svetskim univerzitetima… Virginia Polytechnic Institute and State University, Technical University of Denmark, National Chiao Tung University i University of Delaware su škole koje mi kao i Univerzitet u Beogradu mnogo znače. Vreme koje sam, kao profesor, proveo na Virginia Polytechnic Institute and State University je, u profesionalnom smislu, najbolji deo moje akademske karijere.

***

Ostaju neke od mojih knjiga koje se koriste na svetskim školama. Ostaju prijateljstva između Srbina koji slavi Svetog Jovana i piše ćirilicom i Meksikanca, Kineza, Amerikanca, Hrvata, Palestinca, Urugvajca, Indusa i Grka. U svetu se nikada ne prebrojavaju krvna zrnca a ljude spaja profesionalizam, čestitost i ljudskost.

***

Mi smo u velikoj meri ubili moral i građansko vaspitanje. U društvu je dominantna ideja jedna država – jedan vođa. Deo svakodnevice je davanje privilegija na osnovu partijskih, rođačkih i prijateljskih veza.

***

Nekakav standard u ponašanju, u svetu, jeste da ne idete preko reda u samoposluzi, da dozvolite drugom vozilu da se uključi u saobraćaj, da ustupite mesto starijima u prevozu, da ne prepisujete ni kao učenik ni kao profesor.

***

Stigli smo, kao društvo, do tačke preokreta. Ako je ne napravimo, Srbija će da ostane civilizacijski izgubljena i izuzeta od opšteprihvaćenih normi ponašanja i sistema vrednosti.

***

Kao prorektor za nauku borio sam se za akademsku izvrsnost i odredbe u fakultetskim pravilnicima kojima se za napredovanja na univerzitetu zahtevaju publikacije u relevantnim međunarodnim naučnim časopisima. To je nailazilo na veliki otpor na većini fakulteta. Neke od mojih ideja i predloga su na kraju prošli, ali ne i ja prilikom reizbornosti.

***

Srpski univerziteti su deo srpskog društva. Posle zaoštravanja kriterijuma za izbor koje sam inicirao i delimično ugradio u pravilnike, na mnogim srpskim fakultetima se, u cilju formalnog zadovoljenja definisanih kriterijuma, dogodio veliki broj akademskih prekršaja koji uključuju prijavljivanje nepostojećih radova prilikom izbora, falsifikovanje liste autora rada, ili plagijate u radovima.

***

Profesori srpskih univerziteta sa značajnim naučnim referencama i utemeljenim moralnim vrednostima, kojih nije malo, imaju trenutno velike probleme u pokušajima da se izbore sa ovakvim pojavama.

***

Srbija je zemlja neslobode. Deo života sam proveo u inostranstvu i zahvalan sam ljudima koje sam upoznao van Srbije što su me naučili da otvoreno i javno iznosim svoje mišljenje. U Srbiji je poslednjih nekoliko decenija uspešno razvijena ksenofobija. Vlast devedesetih, koja je i danas na sceni, ubila je i poslednje mrvice kosmopolitizma.

***

Veliki broj siromašnih i manje obrazovanih građana Srbije nikada nigde nije putovao i sve informacije dobija iz tabloida i okupirane državne televizije. Takvo društvo predstavlja školski primer dobre podloge za despotiju i tiraniju. Srpsko društvo trenutno ide u sunovrat.

***

Aleksandar Vučić je već šest godina gospodar Srbije koji kontroliše sve što može da se kontroliše u ovakvoj Srbiji. Vučić je ubio pravni sistem Srbije, ekonomiju, kulturu, zdravstvo i školstvo. U ovom trenutku mi smo verovatno jedina zemlja na svetu čiji je predsednik patološki lažov.

Srozao je govor predsednika Srbije na vokabular u kome su važne reči lopuža, prevarant, ološ, đubre, ludak, idiot i budala.

***

Mladi i obrazovani masovno napuštaju Srbiju. Mi smo podanici kralja Ibija. Svi Dušani Kovačevići ove zemlje ne mogu da napišu, režiraju i igraju naš život.

***

Kažu mi neki da sam pobunjenik. Ako je moj društveni angažman pobuna, onda jesam pobunjenik. Borim se za društvo koje neće da vode ministri klovnovi, prijatelji kriminalaca i plagijatori. Iznad svega se borim da se ova i ovakva Srbija više nikada ne ponovi.

***

Borim se za sabijanje vučićizma pod zemlju. Lustracija, krivična odgovornost, lični primer i čestitost ljudi koji će da vode Novu Srbiju mogu i moraju da pobede korupciju, krađu, lažne diplome, partijske veze, rijaliti programe, kič i primitivizam.

***

Možda nam se pogrešno čini da Srbiju ne mogu da promene nesrećni ljudi koji, slomljeni i poniženi, čekaju u redu da dobiju kilogram šećera, litar ulja, paštetu sa likom Vučića ili dve hiljade dinara po odluci Dragana Markovića Palme. Teško Vučiću kada oni ustanu!

***

Do tada bi trebalo da se glasnije čuju profesori univerziteta, inženjeri, sudije i lekari. Nadam se da će hiljade demonstranata koji subotom uveče premeravaju Beograd i druge gradove da konačno probude sve one koji zbog svog položaja u društvu moraju da govore.

O sagovorniku

Dušan Teodorović je rođen u Beogradu 1951. godine. Na Saobraćajnom fakultetu Univerziteta u Beogradu je diplomirao (1973), magistrirao (1976) i doktorirao 1982. godine. U zvanje redovnog profesora biran je na Univerzitetu u Beogradu i na američkom univerzitetu Virginia Polytechnic Institute and State University. Senat univerziteta Virginia Polytechnic Institute and State University mu je 2005. godine dodelio zvanje profesora emeritusa. Senat Univerziteta u LJubljani mu je dodelio zvanje počasnog senatora. Za dopisnog člana Srpske akademije nauka i umetnosti izabran je 2009, a za redovnog 2015. godine. Za člana Evropske akademije nauka i umetnosti (European Academy of Sciences and Arts) izabran je 2013. godine. Profesor Teodorović je ostvario naučne rezultate u oblasti saobraćajnog inženjerstva, operacionih istraživanja i veštačke inteligencije. Tokom više od trideset godina Dušan Teodorović se bavi teorijskim istraživanjima saobraćajnih fenomena i razvojem modela i softvera za upravljanje procesima u saobraćaju.

Objavio je veliki broj radova u međunarodnim naučnim časopisima. Autor je ili koautor više monografija i knjiga objavljenih od strane uglednih svetskih izdavača. Naučni rezultati profesora Teodorovića citirani su više od šest hiljada puta u svetskoj literaturi. Tri knjige dr Teodorovića, objavljene od strane uglednih svetskih izdavača, koriste se kao preporučena literatura na poslediplomskoj nastavi na inostranim univerzitetima. Profesor Teodorović je kao stalni profesor/gostujući profesor/gostujući naučnik boravio na većem broju svetskih univerziteta. Tokom akademske karijere profesor Teodorović je obavljao dužnosti šefa katedre, šefa odseka, prodekana fakulteta i člana Saveta Univerziteta u Beogradu. Od 2006. do 2009. godine bio je prorektor za nauku Univerziteta u Beogradu. Oženjen je LJiljanom Mijatović Teodorović, specijalistkinjom nuklearne medicine i profesorkom univerziteta. Iz braka sa LJubicom Teodorović ima ćerke Jelenu i Smilju, profesorke univerziteta. Tadija, Aleksa, LJubica, Vuk, Julija i Lenka su njegove unuke i unuci.

Zemlja neslobode

Srbija je zemlja neslobode. Deo života sam proveo u inostranstvu i zahvalan sam ljudima koje sam upoznao van Srbije što su me naučili da otvoreno i javno iznosim svoje mišljenje. U Srbiji je poslednjih nekoliko decenija uspešno razvijena ksenofobija. Vlast devedesetih, koja je i danas na sceni, ubila je i poslednje mrvice kosmopolitizma. Veliki broj siromašnih i manje obrazovanih građana Srbije nikada nigde nije putovao i sve informacije dobija iz tabloida i okupirane državne televizije. Takvo društvo predstavlja školski primer dobre podloge za despotiju i tiraniju. Srpsko društvo trenutno ide u sunovrat.

Pobunjenik

Ako je moj društveni angažman pobuna, onda jesam pobunjenik. Borim se za društvo koje neće da vode ministri klovnovi, prijatelji kriminalaca i plagijatori.

Povezani tekstovi

    

Komentari (7)

 

 

* Sva polja su obavezna
Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  1. Profesore VI ste moj licni „AJDAHO“ … Vi ste profesore … PROFESOR … „PROFA“ za sva vremena, moj pozdrav … slava profesoru zauvek od srca !

  2. Gospodine Teodorovicu,
    Proctala sam Vas tekst i osecam se lepo. Idem sa protesta i ispunjena sam nadom . Nadom da jos ima pristojnog i postenog sveta u ovoj nasoj zemlji i da cemmo uspeti da ih sve probudimo i oslobodimo straha. Svest gradjana se polako preliva sa nas setaca i vas intelektualne elite na ovu decu i mladost koje je sve vise Subotom u sest na Platou. I vas clanak mmi dodje kao podrska da imstrajem i da nade ima. Hvala Vam i srdacan pozdrav od jedne stare Beogradjanke.

  3. Солидан текст, хвала професору/академику.
    Само с једном реченицом се не слажем, овом: „Наша тадашња земља Југославија је била земља малих социјалних разлика и развијеног осећаја за друге и друштво“. То није тачно. То је била земља већине грађана опијених идеологијом по систему јањичарства, и мањине која је ћутала и трпела, јер није смела ни да пита где су бачени чланови њихових породица убијени без суда, ни зашто им је одузета имовина, станови, радионице и фабрике иако су били честити власници и грађани, ни зашто су толики отерани на робију, ни зашто нема више краљевске породице, ни зашто је укинута демократија, црква, зашто је забрањен наставак градње Храма Св. Сави, зашто нема странака, зашто нема истинских избора, слободе штампе и мишљења, зашто је све дириговано и зависи од једног човека … зашто се лаже о неуспешности привреде и крију велики политички проблеми, нарочито они између републичких власти. Зашто се лажира историја, па је све пре Другог св. рата лоше, и прикривају и без казне пролазе тешки злочини и геноцид над Србима … и још много зашто. Није чудно што син војног лица мисли тако док је дете, али кад је одрастао и видео друге системе, могао је да о тој земљи, систему и владару закључи исто што је закључио о садашњим. Може вама да буде лепо у концентрационом логору јер су вам дали повлашћен положај управника бараке, али, то је и даље конц-логор. Како то нисте видели?

  4. Диван човек. „Школски пример“ једног господина.

Lokalni front se približava Beogradu

Politika

U Gornjem Milanovcu dočekani aktivisti Lokalnog fronta

Oko 100 građana Gornjeg Milanovca okupilo se večeras u 18 časova na mirnom protestu u tom gradu u znak podrške protestima koji se subotom održavaju u Beogradu pod parolom Jedan od pet miliona.

    
Foto: Beta

Oni su dočekali  i aktiviste Lokalnog fronta iz Kraljeva koji pešice putuju za Beograd.

Petoro aktivista iz Kraljeva koji nose žute prsluke sa natpisom Ibarski marš, prenoćiće u Gornjem Milanovcu, a ujutru nastavljaju put ka Beogradu kako bi u sredu, 16. januara učestvovali na skupu povodom godišnjice ubistva lidera Gi SDP Olivera Ivanovića.

122 people are talking about this

Prvi protest u Gornjem Milanovcu organizovan je preko društvenih mreža i na njemu nije bilo govornika.

Kolona gra]ana u protestnoj šetnji kretala se od centralnog gradskog trga do kasarne i nazad do bolnice gde su se sreli sa aktivistima Lokalnog fronta.

Aktivsti Lokalnog frona krenuli su jutros oko 10 časova iz Kraljeva.

Povezani tekstovi

    

Komentari (2)

 

 

* Sva polja su obavezna
Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Liberasion o protestima

Politika

Liberasion: U Beogradu protesti jer je svima dosta

U Beogradu se od decembra svake subote organizuju protesti na kojima se okupi nekoliko hiljada ljudi koji osuđuju „endemsku korupciju i brutalnost države“, preneo je francuski list Liberasijon i dodao da se mobilizacija započeta na društvenim mrežama sve širi u Srbiji.

    
Foto: Aleksandra Popović

Demonstranti marširaju uprkos snegu i vetru, a njihov cilj je razbijanje straha, preneo je list u članku pod naslovom „U Beogradu je svima dosta“.

Francuski list je naveo da se svake subote od 8. decembra u 18.00 okupi nekoliko hiljada ljudi koji žele da kažu „ne nasilju“ vlasti predsednika Srbije Aleksandra Vučića prema opoziciji i medijima.

List je podsetio da je slogan protesta „Jedan od pet miliona“ aluzija na Vučićevu izjavu da neće ispuniti zahteve demonstranata i kad bi na ulice izašlo pet miliona građana.

Liberasijon u reportaži prenosi izjave učesnika protesta koji saglasni u oceni da je „svima dosta“.

Pozivajući se na međunarodnu organizaciju Reporteri bez granica (Reporters sans frontieres – RSF), Liberasijon navodi da Srbija više nije sigurno mesto za novinarsku profesiju.

RSF je osudio političku cenzuru u medijima ali i sve veći broj napada na novinare navodeći slučaj napada na dom istraživačkog novinara Milana Jovanovića.

„Institucije su se pretvorile u kancelarije intriga, opozicija je nepostojeća, mediji su pod katancima, a korupcija je endemska. Više nema prostora za kulturu i slobodu izražavanja.

Teško je, čak prosto nemoguće pronaći posao bez partijske knjižice Srpske napredne stranke“, rekla je za francuski list novinarka Tamara Spaić.

Ona je naglasila da je svima dosta i da se ona nadala da će Evropska unija, čiji je Srbija kandidat za članstvo učiniti nešto, ali nije.

Liberasijon je dodao da je jedan od lidera opozicije Borko Stefanović koji je napadnut krajem novembra, rekao da se nada da će protesti obnoviti opoziciju.

Stefanović je pomenuo „atmosferu straha i brutalni povratak na vreme Slobodana Miloševića“, naveo je list.

„Vlasti nas smatraju državnim neprijateljima, ali greše što ignorišu bes naroda. Svaki demonstrant ima svoj razlog za protest. A razlozi su niske plate i odsustvo perspektive, jer je 70.000 Srba tokom 2018. godine napustilo zemlju“, rekao je Stefanović.

Francuski mediji sve više posvećuju pažnju protestima u Beogradu i drugim gradovima u Srbiji.

Povezani tekstovi

    

Komentari (7)

 

 

* Sva polja su obavezna
Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

      1. Pa pitala te a ti jedes sendvic umesan od budjavog hleba i smese od zutaca po principu-Ala Djilas. Pa jedi ga ko ti brani

  1. Netačno je da su razlozi odlaska niske plate i odsustvo perspektive, kako tvrdi Stefanović. Razlozi su dublje prirode i u vezi su sa nesigurnošću koju izaziva nepostojanje institucija. Od neočišćenog trotoara do neispravnih autobusa, fasada koje padaju na glavu, neaktivne policije, korumpiranog sudije, legalizovanog lopova izvršitelja, bankara zelenaša i političara-pijačara.

  2. Al to Liberacion pokusava da spase Makrona , Vucicevog pobratima, medijskom izolacijom protesta u Francuskoj kao Studio B u Srbiji?

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com